english עברית
   
TEXT_SIZE

india-goat

כותבים עלינו 
בדף זה תמצאו כתבות מהעיתונות בנושאי טבע תרפיה 
וחוות דעת משותפנו לעשייה

 

כתבות מהעיתונות
קולו של האחר בזרם המרכזי - הסתדרות הגננות - דצמ. 2011
בדרך הטבע - מעריב סגנון 25.7.2010

הטבע עושה את שלו - מעריב-סגנון 27.6.2010
אדם לאדם זאב (מעריב)

חיים באיזון (ידיעות)

הצד השני של הספה (מעריב)

אדם-טבע, בלי דין (מעריב)

היער המרפא (מעריב)

הקליניקה של אמא אדמה (חיים אחרים)

ריפוי טבעי (כל העמק והגליל)

חוות דעת

האגף לחינוך מיוחד, משרד החינוך 
11 מאי 2008


הנידון: חוות דעת על תוכנית "נפגשים בטבע" 2003-2008

תוכנית נפגשים בטבע פועלת במסגרתנו מאז 2003. בשנים אלו התוכנית הופעלה בהצלחה במגוון מסגרות חינוך מיוחד ועם מגוון אוכלוסיית של ילדים עם צרכים מיוחדים: ילדים הסובלים מאיחור התפתחותי (פיגור, אוטיזם, C.P ותסמונת דאון), ילדים הסובלים מקשיי למידה והתנהגות והפרעות קשב וריכוז וילדים הסובלים מהפרעות נפשיות ופסיכיאטריות.

התוכנית כללה השתלמות לצוותי המורים והמטפלים של בתי הספר שהשתתפו בתוכנית, מפגשים חד שבועיים בטבע עם הילדים והדרכה (supervision) לצוותים שהנחו אותה.

"נפגשים בטבע" תרמה לפיתוח הכישורים החברתיים של הילדים ולהפנמת דרכי תקשורת לא אלימה. היא שיפרה את הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות והפחיתה חרדות. העבודה בטבע – מחוץ למסגרת הכיתתית המוכרת עזרה גם לפיתוח הגמישות, לפיתוח החוסן ומשאבי התמודדות בכלל.

העבודה הפסיכו-חינוכית-תהליכית בטבע וההדרכות שנתלוו לה העשירו את המורים שהשתתפו בתוכנית והעשירו את כלי עבודתם בכלל ואת הכלים לביצוע התערבות חוויתית בפרט.

לסיכום אומר כי "נפגשים בטבע" בניהולו של רונן ברגר – מנהל המרכז לטבע תרפיה תרמה רבות לילדי החינוך המיוחד שהשתתפו בה.

אשמח להרחיב את התוכנית בעתיד.

בכבוד רב,
שלומית גל – מרכזת צוות פיקוח
אגף חינוך מיוחד, מחוז צפון

-----------------------------

ראש הדף

משרד הרווחה והשירותים החברתיים
‏06 מרץ 2008

לכבוד
ד"ר רונן ברגר
סדנאות טבע תרפיה

שלום רב,

הנדון:  המשך סדנאות טבע תרפיה למשפחות עם ילדים בסיכון לשנת 2008.

בשנה שעברה התנסינו בחצור בסדנא תהליכית  שהונחתה על ידי מדריכים שלכם. הסדנא הייתה להורים ולילדים . בגלל אילוצי תקציב לא קיימנו את הסדנא בשלושה ימים מרוכזים כפי שתכננו מלכתחילה, בבי"ס שדה.

למרות כל האילוצים, הסדנא הייתה מוצלחת ביותר היא סייעה ביצירת תקשורת בין ההורים  לבין עצמם ובין ההורים לילדים, תקשורת המחזקת את התפקוד ההורי, הביטחון העצמי, הפחתת חרדות ומתחים בקרב בני המשפחה ובעיקר חיבור לכוחות של כל אחד מבני המשפחה. התכנית תורמת רבות להתפתחות הילדים וההורים.

הכלי של טבע תרפיה נמצא על ידינו כיעיל ביותר לעבודה עם המשפחות , אך סדנא בת שלושה ימים מרוכזים  ולינה משותפת מחוץ לבית יכולה  להיות חוויה עם אפקט אחר.

אני מקווה שנוכל להמשיך ולקייםצ ואף להרחיב את הסדנאות  הנ"ל שכל כך חשובות לנו למען המשפחות שבטיפולנו ביישובי הצפון.

בכבוד רב

רבקה דומן
מפקחת מחוזית

-------------------

החברה למתנסים
23 מרץ 2008

לכבוד
רונן בוגר
המרכז לטבע תרפיה

שלום רב,

הנדון: חוות דעת וסיכום תוכנית המסע לחוף מבטחים

תוכנית ה"מסע לחוף מבטחים" היא תוכנית לפיתוח חוסן וקירוב לבבות בין נוער יהודי לנוער ערבי מהגליל. היא נוצרה עבור הפעלתה במסגרת פרויקט חוצה גליל שהוקם בעקבות מאורעות 2000 בגליל ע"י חברת המתנ"סים כדי לקרב בין הנוער היהודי לנוער הערבי בגליל.

רוב הקבוצות שהשתתפו בתוכנית נפגשו בעבר במפגשים של יהודים וערבים אבל היו גם בני נוער שלא התנסו בחוויה זו. כל קבוצה של בני נוער היגיעה מהמתנ"ס עם מדריך מהישוב ואת התהליך ליוו 2 מנחים מטעם המרכז לטבע טרפיה. קדם למפגש עם בני הנוער מפגש הכשרה משותף של המדריכים ביחד עם מנחי התוכנית, בנוסף כל מדריך מהישוב נפגש עם המנחים שלו לפני המסע.

בתאריכים 31/7-2/8/2007  השתתפו 5 קבוצות מעורבות של יהודים וערבים מהישובים – שיח דנון, חורפיש, ג'וליס,  אריאל, שלומי, מגדל, טובא-זנגריה ב"מסע לחוף המבטחים". במסע השתתפו 100 בני נוער 55 ערבים ו45 יהודים.

יומה הראשון של התוכנית כלל תהליך בניית "בית בטבע" בו עבדו המשתתפים על שאלות זהות ותקשורת לצד תהליכי הכרות וגיבוש ראשוני. ביומה השני בנו המשתתפים רפסודה בה אמורים היו לחצות את הכנרת. בתהליך זה, דרך העשייה הבלתי מילולית, הכנת דגל ופעילויות לא מילוליות שונות, התהליך שהתחיל ביום הקודם הועמק והתרחב גם לשאלות זהות ונגע בסוגיות הקשורות לשונות בין חברי שתי הקבוצות ולשונות המתקיימת בתוך כל קבוצה. ביום השלישי כל קבוצה חצתה את הכנרת על הרפסודה שבנתה. בתהליך זה הושגה תחושת הצלחה קולקטיבית והאפשרות כי בדיאלוג ועבודה משותפים ניתן לחצות נהרות ולגשר על דעות קדומות, פחדים והבדלי תרבות.

במהלך התוכנית נוצרו תהליכים מדהימים של עבודה על סוגיות "נוער" בכלל וכאלו הקשורות למפגש "יהודים וערבים" בפרט. היכולת של המנחים לגשר על הפערים וליצור דינמיקה של ביחד הובילו את הקבוצות לעבודה משותפת בצורה מופלאה בתוך תהליך של בנית הבית בטבע והרפסודיה.

הערך המוסף של ההנחיה בא לידי ביטוי לאורך כל שלושת הימים, תגובות המדריכים של קבוצות הנוער ושל כל הסובבים היו בלתי רגילים.

אין לי ספק שע"מ להמשיך אנו צריכים להעצים את התהליך ולהמשיך את המפגשים לאורך כל השנה ובמהלך חופשת הקיץ הקרובה.

אני מקווה שתהיה המשכיות לתהליך מדהים זה ושנוכל באמת לחולל שינוי משמעותי בישובים בהם אנו פועלים.

ב ב ר כ ה ,
מישל בן שטרית
מפתח חינוך בלתי פורמלי
מחוז  צפון

העתקים:
עזרא חכם – מנהל מחוז צפון
אמיתי ברק – ס. מנהל מחוז צפון
רונן קובלסקי – ראש תחום קהילה ומנהל מינהל הדרכה מחוז צפון

------------------

ראש הדף

בי"ס יסודי ריחנייה
6 מאי  2008

לכבוד:
מר רונן ברגר
מנהל תוכנית "מקום בטוח"
המרכז לטבע תרפיה

הנדון: בקשה לקיים התוכנית "מקום בטוח" בתשס"ט

לאחר שנתיים של פעילות מלמדת וחווייתית, מעשירה ומעצימה ולאור ההתרשמות החיובית מהתוכנית בכך שהיא תורמת לתלמידינו והופכת אותם לחסונים יותר בעלי בטחון עצמי ומשמעת אישית, המחוברים לסביבתם, תורמים ומתקשרים אליה.

אנו פונים אליכם לבדוק אפשרות הפעלת התוכנית בשנה"ל תשס"ט בהקף רחב יותר. במיוחד כשביה"ס הציב את התוכנית כתוכנית ליבה, העתידה ללוות  תלמידי השכבה הצעירה מספר שנים ברצף עד סיום ביה"ס היסודי בריחאנייה. וזאת כאשר הפעילות תתקיים יומיים במהלך שבוע הלימודים בביה"ס, מכיתה א' עד ו'. במטרה לייצור ולפתח תפיסה ירוקה ובטוחה בקרב תלמידינו ולחברם ליישוב הכפרי החי בסביבה טבעית.

בהזדמנות זו ברצוני להודות לצוות מקום בטוח, למר מיכה על ההדרכה הנפלאה והיחס החם ולמר רוביק על הליווי הצמוד וההנחיה המלמדת, וכמובן לרב אביטן חנניה על מימון חלק מהתוכנית שבלעדיו לא יכולנו להפעילה.

מקווה שיחד, מנהלת "מקום בטוח", ביה"ס והרשות נפעל לגיוס ואיגום המשאבים הנחוצים להפעלת התוכנית בשנה"ל הבאה.

 

העתקים:
הרב אביטן חנניה – מנהל מחלקת חינוך
מר מיכה גלעד – מנחה התוכנית בביה"ס
מר רוביק  אוסובסקי – מדריך התוכנית
גב' נלמס רוסטום – יו"ר ועד הורים
תיק פרויקט – ביה"ס
בברכה,
בדר מאג'ד
מנהל ביה"ס

----------------------

בי"ס מיתר
14 בפברואר 2008

לרוביק אוסובסקי - מרכז תוכנית "מקום בטוח" בביה"ס לחינוך מיוחד "מיתר"

חוות דעת על תוכנית "מקום בטוח"

ברצוני להודות לך, למרכז לטבע תרפיה ולמשאבים על הפעלת התוכנית בבית סיפרנו.

תוכנית הטבע תרפיה "מקום בטוח" פועלת במיתר - בית ספר לתלמידים בעלי הפרעות נפשיות ובעיות רגשיות זו השנה השנייה

בעקבות הצלחת התוכנית שכללה 10 מפגשים בשנה הראשונה, בחרו הצוות וההנהלה לקיים את התוכנית במתכונת מורחבת יותר בשנה השנייה, בעשרים מפגשים לאורך כל השנה. תוכנית מקום בטוח תורמת רבות לפיתוח החוסן, הביטחון העצמי, תחושת הביטחון הכללי, הפחתת בעיות התנהגות ושיפור התקשורת.

הדרך המיוחדת בה מועברת התוכנית בטבע ,ביצירת מקום בטוח ,באווירה ובאמצעים חוויתיים תורמת ומעצימה את מקומו של התלמיד בעיני עצמו ובקבוצה.

צוותי הכיתה ששותפים לתוכנית נתרמים אף הם צומחים ומרחיבים את זויות ראייתם על התלמידים איתם עובדים ולומדים דפוסי תקשורת חדשים.

יש לציין כי ליווי מקצועי והנחייה תורמים להפעלה נכונה ובטוחה של התוכנית בבית הספר.

נשמח מאוד בשמנו ובשם הילדים להמשך פיתוח התוכנית בבית ספר מיתר ובבתי ספר אחרים.

בברכה
אריאלה גולני

----------------

בי"ס מעלה הגליל
6 בדצמבר 2007

עבור : רונן ברגר

הנדון:הפעלת תוכנית "מקום בטוח"


רונן שלום,

בשמי ובשם הצוות החינוכי ,התלמידים וההורים אני רוצה להודות לך ולצוותך על הפעלת התוכנית "מקום בטוח" בבית ספרי, המלחמה שחוו התלמידים ומשפחותיהם בקיץ 2006 הפרה את שגרת חייהם , יצרה תחושה של אי וודאות וחוסר בטחון.

קבלנו את התלמידים בתחילת שנת הלימודים במצב קשה ויחד בתהליך התמיכה שהעניקה התוכנית –  אני חשה שהצלחנו  לתת את התמיכה שהתלמידים והצוות היו זקוקים לה, התוכנית סייעה לתלמידים לבטא את תחושותיהם ולמצוא  את החוסן ולחזור לשגרה הבטוחה.

כמו כן התוכנית סייעה למורים לבטא את תחושותיהם וחוויותיהם מצד אחד ולמצוא את הכוחות לסייע ללומדים מצד שני, התוכנית הייתה הזדמנות נפלאה  לצוות לחוות עבודה עם הלומדים בדרך לא שגרתית מחוץ לכותלי הכתה בטבע תוך הנחיה צמודה של אנשי מקצוע שהעצימה אותם וקדמה את עבודתם עם הלומדים.

אני מודה על החוויה שבעבודה עמך ועם צוות המדריכים הנפלא שלך שידע לעבוד בצוות

במקצועיות ובשיתוף תוך גילוי הבנה ,אמפתיה ,סבלנות גמישות ויצירתיות.

מקווה להמשך עבודה בעתיד
גילה מיקל
מנהלת בית הספר

בי"ס אופק, כרמיאל
19 בנובמבר 2006

מר רונן ברגר
מנהל טבע תרפיה

שלום רב,

הנדון: מכתב המלצה

בי"ס "אופק" בכרמיאל התנסה בתחילת שנה"ל התשס"ז בתוכנית "מקום בטוח".

ימי המלחמה, אשר השפיעו על חוסן הנפש של כל אחד מאיתנו, הפגישו את צוות המורים בחופשה עם התוכנית "מקום בטוח". התוכנית ענתה על צורכי קהילת בית הספר בימים של חיפוש דרכים לחזק את האמונה. ביכולתנו כקהילה להתמודד עם הקשיים תוך עזרה הדדית ועזרה לזולת.

תוכנית זו נבנתה על פי גישת הטבע תרפיה, גישה המחברת אותנו לטבע החיצוני והפנימי.

העבודה עם התלמידים צמחה מתוך סיפור מסגרת מטאפורי על שבט שומרי העצים, אשר הבלתי צפוי והפגיעה בסביבתם – השרפה ביער, הביאה ליציאה למסע ולהתמודדות עם חלקי היער הפגועים ולהתחדשות ובנייה מחדש של מקום בטוח וזאת בעזרת כתיבה, יצירה, מוסיקה ותנועה.

הקניית כלים, היוצרים בטחון, שליטה עצמית ויכולות, התמודדות עם קשיים תוך אמונה במחזוריות ובכוחות הטבע והצמיחה, הביאה את קהילת ביה"ס להחלטה לאמץ גבעת טרשים בשכונתנו רמת רבין ולשתול את "יער אופק" לבנות מחדש מקום, לטפח אותו שיהיה מקום נפלא וטוב, מקום בטוח, מקום של אהבה.

התוכנית תרמה לשחרור הרגשות של הילדים, בעיקר הפעילויות בטבע.

הקמת המחנה, תרמה לשיתוף פעולה ועודדה את רגש האחריות והמנהיגות, שפיתחה את דמיון הילדים.הילדים נהנו מאוד מהפעילויות המגוונות והייתה להם אפשרות לבטא את רגשותיהם.

הפעילויות עזרו להם ליצור דבר משותף, דבר שעזר לגיבוש החברתי הכיתתי. צלחנו לפתח קשרים בין-אישיים בין הילדים ולפתור דילמות כיתתיות. יצרנו בעזרת התוכנית זמן איכות חדש לעבודה.

שיא התוכנית – שתילת יער "אופק", כשאוכלוסיית ביה"ס מהווה את שומרי היער ויוצרת מקום קסום, מקום בטוח, מקום של אהבה. מקום ישמש אותנו לאורך השנים ויעצים את חוויות ההתחברות לטבע.

חשפו אותנו לתוכנית בצורה מרתקת ומאתגרת ויויאנה ונורית פולק, שעשו עבודה נפלאה וגייסו את צוות המורים לצאת למסע מיוחד יחד עם תלמידי ביה"ס, מסע שהשאיר עקבות ואנחנו ממשיכים לצעוד בעקבות המסע המיוחד.

המדריכים שליוו את התוכנית ועבדו בשיתוף פעולה עם המחנכות – רענן, פרסי, יוכי ואתה, רונן, שליווית אותנו לאורך התוכנית ומלווה אותנו עדיין ועל כך תודה.

לסיכום, ברצוני לומר שהתוכנית עזרה לנו להתמודד עם הקשיים לאחר המלחמה בדרך חווייתית ומאתגרת ותרמה לכל באי ביה"ס.

בברכה,
הרשקוביץ אביבה
מנהלת בי"ס "אופק"

------------------------

מהמפקחות על הגנים בקרית שמונה
27 בינואר 2008

לכב'
רונן ברגר
מנהל תוכנית "מקום בטוח"

הנדון: התוכנית "מקום בטוח"

התוכנית "מקום בטוח" פועלת במספר גני ילדים בקריית שמונה, מטולה ובצפת.

נכחתי באחת מהפעילויות בגן "רמה" בקריית שמונה וראיתי את ההתרגשות, החוויה ושיתוף הפעולה בין הילדים והמדריך, נוצרה שפה המאחדת את קבוצת הילדים בגן.

הגננות מדווחות על שביעות רצון מהתוכנית, מהפעילויות והעשייה החוויתית במפגשים, ומתרומתה של התוכנית לפיתוח כישוריים חברתיים ופיתוח החוסן האישי אצל הילדים.
בברכה
טובה הלוי
מפקחת גנ"י

--------------

31 ינואר 2008

לכבוד
מר רונן ברגר
מנהל תוכנית מקום בטוח

שלום רב,

ברצוני להביע את התרשמותי מהתוכנית "מקום בטוח" הפועל בחלק מגני הילדים בקרית שמונה ובטבריה.

אמנם לצערי נבצר ממני להיות נוכחת בפועל בפעילות של התוכנים בתוך גני הילדים, אך משיחותיי עם הגננות הבנתי כי הילדים מאד אוהבים את הפעילות, פעילים ומעורבים בה. בחלק מהגנים הפעילות התמקדה בתוך הגן בגלל קשיי מזג האוויר ואז נבנה אוהל של הכנסת אורחים בגן. בגנים אחרים היתה גם פעילות מחוץ לגן.והילדים בנו מחנה בכוחות משותפים.

הגננות ציינו את המדריכות הפעילות עם הילדים. אחת המדריכות נוהגת להביא גיטרה ולנגן בה, דבר המוסיף לאווירת הפעילות.

ילדי הגנים מחכים לימים בהם פועלת התוכנית.

בברכה
סיגל אחיטוב
מפקחת גני ילדים ממ"ד
מחוז הצפון

--------------------------------

8 בינואר 2007

לכבוד: ברגר רונן – מנהל המרכז לטבע תרפיה ותוכנית "מקום בטוח" המשותפת למרכז משאבים ולמרכז לטבע תרפיה

הנדון: חוות דעת – תוכנית טבע תראפיה בגנים של החינוך מיוחד בקרית שמונה ובצפת בשנת הלימודים תשס"ח.

זו השנה השנייה שהגנים של החינוך המיוחד בקריית שמונה ובצפת זוכים לתוכנית המצוינת והייחודית של הטבע תראפיה. התוכנית מונחת ע"י מגוון מנחים שמצליחים להעביר את התוכנית בצורה חווייתית ומתואמת את תכני התוכנית בהתאם לצרכי הילדים שכאמור מרובי בעיות התפתחותיות וצרכים. הגננות מאוד מרוצות מהתוכנית וגם מההשתלמויות שמלוות את התהליך שמעשיר אותן מאוד וכן מאפשר להן לתת משוב ובכך לשפר את התוכנית במהלך השנה.

ברצוני להמליץ בחום על המשך התוכנית מתוך הבנת חשיבותה עבור הילדים וכולי תקווה שיימצאו התורמים כדי לממן את המשך התוכנית בשנים הקרובות.

בכבוד רב,
רונדה ציפר
מרכזת גני החינוך המיוחד בצפת ובקרית שמונה
האגף לחינוך מיוחד – מחוז צפון

-------------------

חוות דעת של גננות בטבריה – מההשתלמות השניה עם המדריכה – שרה חודורוב (ינואר 2008).

רחל
התוכנית נהדרת. הקב' מקבלת את יעל (המנחה) באהבה והתלהבות. הילדים מאד קשובים, ילדים שלא שיתפו פעולה ומופנמים בדרך כלל משתפים פעולה ופתוחים יותר. יש ביטוי של רגשות מילדים שלא ציפיתי. הכוחות של הילדים מתבטאים בעשייה, יוזמה והתלהבות בפעילות. המחנה שבנו משמש אותם כל השבוע למשחק ופעילות בשוטף.

שושי
אצלנו בגן הבתים שבנו עוזרים לילדים מאד. חלק גדול מהם באים מבתים קשים וכאן יש להם הזדמנות לבנות מקום בטוח. זה עוזר לטראומות האישיות של כל ילד וילד, ביחס לבתים שמהם באים. התוכנית מאד יעילה ונותנת כלים להתמודדות . יעל קולטת מי חסר גבולות, ילדה כעסנית ועצובה קיבלה תפקיד להביא למחנה את האהבה. יעל נתנה לה תפקיד שבהתחלה הילדה לא ידעה מה לעשות ולאט לאט שינתה את התנהגותה כי תפקידה להביא את האהבה והצבעוניות. התפקיד עזר לילדה להתגבר להתמודד עם הכעס והעצב.

התנהגות הילדים מדהימה , המחצלת אוספת אותם. יש המון זרימה בין התכנים בגן לתוכנית וההפך. השנה הנושא השנתי הוא איכות הסביבה  - ילדים למען כדור הארץ , הבית הוא השכונה שלנו ומקום בטוח.

אצלנו בגן רשת הצל של המחנה נגנבה. אספו במסגרת הנושא הרבה שקיות מהשכונה , ילדים המשיכו מיוזמתם לאסוף עם בני המשפחה , סבים אחר הצהרים, אספנו כ- 400 שקיות ויצרנו רשת הצללה משקיות ניילון קשורות  והרשת משמת גם למחנה.

כמוכן אוספים פחיות למיחזור ומהכסף קונים קמח מלא לאפיית פיתות עם יעל במחנה  ומצטרף לחינוך לבריאות, צמחי המרפא שיעל והגננת מביאה. התוכנית מתחברת לכל הנושאים

התוכנית היא בעצם המשך והעצמה של כל מה שמתרחש בגן כל השבוע.

--------------

מתוך שאלוני המחקר

יפה שאול – גן זמיר
"התוכנית עזרה לילדים להתגבש חברתית, חיזקה את הבטחון העצמי ועזרה להם למצוא דרכים נוספות להתבטא. היו ילדים שהתקשו להשתלב בפעילות בגן אבל השתלבו יפה מאד בפעילות היצירתית בטבע. התוכנית סיפקה חוויות חדשות בטבע, מקום שכמעט איננו יוצאים אליו".

אושרת וויצמן – גן סלע
מאד אהבתי את העבודה עם הסיפור, זה נתן לכל ילד אפשרות להזדהות עימו ולהיות משהו אחר. התוכנית עזרה לקבוצה להתגבש ולתת תחושה של מקום בטוח. היא יצרה שותפות, חיזקה חברויות, ולימדה אותם לשתף פעולה. המנחה הראתה הרבה גמישות בעבודה וזה לימד את הילדים, להתחשב ולמצוא דרכים נוספות להתמודד עם קושי. התוכנית היתה סוג למידה אחר, מקווה שנוכל להמשיך בשנה הבאה.".


שושנה דמר – גן גליל
"הילדים מאד נהנו מהתוכנית. היא עזרה להם להרגיש בטחון ולהכיר את הטבע. בדרך כלל אנחנו לא עובדים בטבע וזה היה חשוב. למדנו מה יש סביבנו ואיך ניתן להיעזר בו. היו ילדים שבדרך כלל לא מעיזים לצאת מהגן או לשחק עם חברים שרכשו כאן ביטחון והעיזו לקחת מקום יותר מרכזי בקבוצה. זה שהיה צריך לבנות ביחד ולעשות בחירות לימד אותם להתחשב ולהתאפק. זה היה חשוב."


מיכל מלול – גן אלון (מטולה)
"התוכנית מדהימה, מאד נהנתי והתחברתי אליה. ילדים עם חששות לצאת מהגן קיבלו ביטחון והתגברו על הפחדים. בניית המחנה עזרה בגיבוש ולימדה אותם לשתף פעולה ולקחת אחריות. זאת היתה חוויה מיוחדת במינה – בניית המחנה, המשחקים הקבוצתיים וההתחלקות ההדדית. למדנו גם על שימוש בטבע ובצמחים, איך ניתן לשרוד בטבע ובכיף".

חוות דעת מגנים בקרית שמונה - מחזור ראשון

חוות דעת 1, חמדה דור, גננת גן בראש

לרונן שלום

ברצוני לשתף אותך בתחושותיי לגבי תוכנית "מקום בטוח", תוכנית הטבע תרפיה בגן שלי.
הכל התחיל עם המון סימני שאלה - מה הולך להיות ואיך זה יתרום לילדיי הגן?
כעת אנו נמצאים באמצע התהליך, הילדים נרגשים מאוד ומצפים בקוצר רוח לבואה של תחיה המדריכה, עוקבים אחר הימים בלוח השבועי בצפייה ליום ראשון.

הילדים משתפים פעולה בצורה יוצאת מגדר הרגיל. הפנימו את הסיפור אוהבים לשמוע ולספר אותו שוב ושוב.בונים בחדווה את המקום הבטוח ואינם מוכנים לסיים ולחזור לגן.

הזמן חולף והספירה לאחור ,אני רוצה לברך על התוכנית ומודה שזכינו!

פונה בהזדמנות זו בבקשה להמשיך תוכנית זו בגני.

יום ראשון בשבוע הוא " המקום הבטוח" לילדי גן ברוש.

בברכה- חמדה דור
גננת גן בראש, קריית שמונה

 

חוות דעת 2 – לילך יואל, גן רמה

התוכנית תרמה לילדים בתחומים החברתיים, הקוגניטיביים הרגשיים, והפיזיים.

התחום החברתי: הילדים גילו הבנה ואיפוק אחד כלפי השני, שיתפו פעולה, העצמה עצמית וקבוצתית.

בהתמודדות עם מצבי אי-הסכמה או החלטה משותפת בבחירת מיקום המחנה, בבחירת שם הקבוצה, הבאת עצים לבניית המחנה וההישרדות בטבע. הילדים היו שותפים פעילים בהחלטות ובשמירה על הטבע,

בתחום הרגשי: שחרור מתחים, חוויות תחושת הצלחה, שיתוף במשחקי סוציו-דרמטי של שומרי העצים,  תחושת הביחד שנתנה ביטחון והעלתה את הדימוי העצמי.

הפעלות בטבע לא התקיימה מספיק בגלל מזג האוויר, הם היו מעטות , לכן חשוב כי יהיו עוד מספר פעילויות.

לילך יואל,
גן רמה


חוות דעת 3 - ציונה וקלארה, גן עירית א' ועירית ב'

25.2.07

לכבוד מר רונן ברגר

ברצוננו להביע את הערכתנו לפרויקט הנפלאה, טבע תרפיה - מקום בטוח, שמחנו שזכינו להשתתף בו.

הילדים מחכים ליום שלישי (היום בו נקבעה הפעילות) ומאוכזבים מאד כשביום זה יורד גשם ואז אינם יכולים לצאת לטבע. למרות זאת, גם שהחוג מתקיים בגן, תחיה (המנחה הנהדרת) מעבירה את הפעילות בצורה נפלאה וברמה גבוהה: בסובלנות, בחיוך ומילים טובות.

כאשר הילדים יוצאים לטבע הם נהנים מהפעילות. תוך כדי עשייה לומדים על שמירת הכללים והחוקים, ועל עבודה בקבוצה. חשוב לציין כי התוכנית עזרה לילדים לפתח דרכים לבטא את רגשותיהם במילים ולא רק במעשים והתנהגות. הילדים למדו לכבד את החבר ואת הטבע. מה מותר ומה אסור, באילו חומרים מותר להשתמש ובאילו לא.

הם גם פיתחו את העצמאות שלהם, הביעו רעיונות וביצעו יוזמות. הפרויקט חיזק את הרוח של הקבוצה והעבודה המשותפת.

עדות לכוחה המרפא של התוכנית נראה בשבוע שעבר כאשר ילד חולה אחד ביקש לנוח בתוך הבית שנבנה במהלכה.

התוכנית הוטמעה לתוך הווי הגן דבר שמתבטא בכך כי הילדים מבקשים לאכול את ארוחת עשר בתוך המחנה, מרחב שהפך גם ל"פינת הספר".

נשמח להמשיך בתוכנית בעתיד.

בתודה, ציונה וקלארה
גן עירית א' ועירית ב'
קריית שמונה

לילך גליק פסיכולוגית, שפ"י קריית שמונה ושל תמר נוביק – מנהלת השירות.
12 יולי 2007

לכבוד: רונן ברגר – מנהל תוכנית מקום בטוח

מהתרשמותי תוכנית "מקום בטוח" אפשרה לגננת ולילידם לחוות מרחב התנסות שונה מזה שהם רגילים אליו ביום יום, כה שנותן ביטוי ליצירתיות ולתקשורת הקבוצתית, תוך דגש על עבודה במרחב מהנה הנותנת מקום ומפתח את הגוף, הרגש והדמיון. שילוב הספר החדש (מקום בטוח) שצויר בטוב טעם ובהתאמה מיוחדת לילדי גן עזרה לילדים להתחבר לרגשותיהם ולשתף בסיפורי התמודדותם בזמן המלחמה, ובכלל.

בהקשר זה חשוב לי לציין כי החוסן שהתוכנית פיתחה וההזדמנות לבטא ולנרמל סיפורי התמודדות קשים עזרה לילדים באופן כללי, ותרמה להתמודדותם הרחבה ולא בהכרח לכאלו שקשורים בטראומת המלחמה.

"מקום בטוח" נתנה מענה מיוחד לאותם ילדים הזקוקים לפעילות פיזית רבה, אלו עם קשיי ההתארגנות, קשב וריכוז ואפשרה להם לבטא את עצמם בצורה חיובית. העבודה הפיזית: סחיבת הציוד לבניית המחנה, ארגונו וקישוטו לימדה אותם לתעל את הדחפים וההתנהגות האימפולסיבית בצורה יצירתית עם מטרה ותוצר חיובים, כאלו שכל חבריהם יכולים ליהנות מהם.

אני רוצה להדגיש את חשיבות העבודה הקבוצתית שנעשתה באופן שפיתח מימוניות חברתיות מתוך הנאה של יצירה משותפת. התוכנית לימדה את הילדים לראות ולהתחשב באחר מתוך "הנאת היחד" ומתוך העצמת תחושת השותפות.

התוכנית הייתה רק טעימה, ראשיתה של דרך.

אני ממליצה בחום על הרחבתה והמשכה במסגרות נוספות, כמו גם שילוב השתלמות והדרכה לגננות המשתתפות בה.

בכבוד רב,
לילך גליק, פסיכולוגית, שפ"י קריית שמונה - מרכזת גני חינוך מיוחד.

הוספה של תמר נוביק מנהלת שפ"י קריית שמונה :

בסקר שנערך חודש אחרי המלחמה ושוב כעבור 10 חודשים במסגרות החינוך בקריית-שמונה נמצא כי עדיין 11% מהילדים במסגרות החינוכיות סובלים מסימפטומים הקשורים לטראומת המלחמה ולכן אני מצטרפת להמלצתה של לילך להרחבת התוכנית גם בשנה הבאה ולאפשר לעוד ילדים וגננות לעבור אותה.

בכבוד רב,
תמר נוביק , מנהלת שפ"י קריית שמונה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חדשות-ועדכונים

ראה:בכותרת כנסים וימי עיון 

 LET'S PLAY
אימפרוביזציה כמדיום מרכזי בטיפול, הנחייה ופרפורמנס
כינוס בין-תחומי חוויתי
חמישי 7/6/2016 -
שישי  
 8/7/2016
במכללה האקדמית
לחברה ואמנויות, נתניה