english עברית
   
TEXT_SIZE

טבע-תרפיה בשילוב אמנויות וטקס
התכנית הדו-שנתית להכשרת מנחי קבוצות ומטפלים

צוות התכנית:

דר' רונן ברגר – מייסד ומנהל אקדמי:
מייסד הטבע-תרפיה ומנהל המרכז לטבע-תרפיה. ראש תכנית ה M.A בדרמה תרפיה במכללה האקדמית לחברה ואמנויות, מייסד ומנהל תכנית הטבע-תרפיה באוניברסיטת ת"א. דרמה תרפיסט, מדריך, רקדן, אקולוג וחוקר. מחברם של מאמרים רבים וספרים בתחום הטבע-תרפיה והטיפול באמנויות ביניהם: "טבע-תרפיה – תיאוריה ומעשה" (אנגלית), "היער המרפא" (עם פרופ' מולי להד) ו"היצירה לב הטיפול" (עורך). מורה וחוקר בעל שם בינלאומי בתחום הטבע תרפיה. דר' ברגר ילמד נושאים שקשורים לטבע-תרפיה, שילוב האומנויות והטקס וייתן את ההדרכה (supervision) בשנה ב'.

פרופ' מולי להד:
פסיכולוג רפואי בכיר, דרמה תרפיסט, מדריך, חוקר וסופר בעל שם בינלאומי בתחום הטיפול בטראומה ודרמה תרפיה. מייסד ונשיא של מרכז משאבים, מייסד המכון ללימודי דרמה תרפיה במכללת תל חי, סגן נשיא הקואליציה הישראלית לטראומה. מחברם ועורכם של  30 ספרים בתחום ההתמודדות במצבי לחץ ומשבר ובטיפול יצירתי ועשרות רבות של מאמרים. מפתח מודל גש"ר מאח"ד ביחד עם דר' עפרה אילון ומודל הטיפול בטראומה SEE FAR CBT.  ילמד נושאים הקשורים לתהליך היצירתי ולשילוב האומנויות, גישת הכוחות והחוסן.

פרופ' סו ג'ניגנס (אנגליה):
מחלוצי ומובילי הדרמה תרפיה והטיפול במשחק בעולם. דרמה תרפיסטית, שחקנית, אנתרופולוגית, חוקרת וסופרת. חיברה עשרות ספרים בתחום הדרמה תרפיה והטיפול במשחק. היא מלמדת ומדריכה במגוון תכניות הכשרה בעולם למעלה מעשרים שנה. תלמד נושאים הקשורים למשחקיות ויצירתיות תוך התייחסות למודל הEPR  שפיתחה.

 אבי הדרי, MA :
דרמה תרפיסט, גשטלטיסט, מנחה קבוצות ובמאי תיאטרון. מדריך בכיר בדרמה תרפיה ובגשטלט. מלמד ביחידה ללימודי המשך והשתלמויות בבית הספר לעבודה סוציאלית ע"ש בוב שאפל באוניברסיטת תל-אביב, סמינר הקיבוצים ות.ל.מ. לשעבר מנהל התכנית לדרמה תרפיה בלסלי קולג'. ילמד את נושא הגשטלט ואת גישת האינטר-מודל.

דנה בלום, MA :
דרמה תרפיסטית ומנחת קבוצות בשילוב אמנויות. מנוסה בעבודה פרטנית וקבוצתית עם ילדים, נוער ומבוגרים. מומחית בתחום "עבודת הרחוב" עם נוער בסיכון ומצוקה וממובילי התחום בעמותת עלם. תלמד את קורס הנחיית הקבוצות בשילוב אמנויות בשנה א'.

בוגרי תכנית ההכשרה שמלמדים בתכנית:

ענת אור מורג, MSw
עובדת סוציאלית, מטפלת ומנחת קבוצות בטבע-תרפיה. מומחית בטיפול בילדים בסיכון ובמשפחותיהם ובטיפול במשפחות במשבר גירושין. תלמד נושאים הקשורים לעבודה עם ילדים ומשפחות בסיכון ותיתן הדרכה בנושא.

יובל מסה, MA
איכר ואיש טבע , בעל תואר שני מאוניברסיטת בר אילן  ומדריך טיולים  מוסמך. במשך שנים מנחה קבוצות נוער בסיכון  במסגרת מכון "ברנקו וויס" בטבע ומרכז התחום שם. יובל ילמד נושאים הקשורים בעבודה עם נער בסיכון בדגשים שפיתח – גישה ההולכת בדרכו של א.ד. גורדון, "האדם והטבע"

טל פנר:
בוגר תכנית ההכשרה ומנחה קבוצות בטבע-תרפיה. מטפל ומנחה עפ"י תפיסת הרפואה האינדיאנית. מרכז ומנחה את מגמת האקו-תרפיה במכללה לרפואה משלימה בכרכור. מייסד ומנהל את מרכז "פרא" לעבודה טיפולית בטבע. ינחה את סמינר ההנחיה בשנה א' וילמד נושאים הקשורים לעבודה עם ילדים עם צרכים מיוחדים.

ליאונה לביא:
מתמחה בהנחיית קבוצות רב תרבותיות בטבע-תרפיה ובשילוב אמנויות. בעלת ניסיון רב בתחום החינוך הסביבתי, בהדרכת ילדים ואנשי חינוך. עוסקת בתנועה ומנהלת סטודיו לתנועה. תנחה את קורס הטבע תרפיה עם דר' רונן ברגר.

מאיה גולדברג   
מורה לאומנות ומנחת קבוצות בטבע-תרפיה. יזמית חברתית ומנהלת את חוות יבולים לשיקום אנשים עם צרכים מיוחדים באמצעות אמנות וטבע. תלמד נושאים הקשורים בעבודה עם מבוגרים עם צרכים מיוחדים ו/או רב נכויות.

ד"ר שרה הורן:
עסקה שנים בתחום המדע והתעשייה הביוטכנולוגית ובו זמנית בהנחיית קבוצות בתחום הרוחני. כיום עוסקת בהנחיית קבוצות נשים בטבע ובתהליכי התפתחות אישית באמצעות יעוץ הדדי, מדיטציה ותודעת על. תלמד הקשבה ע"פ הגישה של ייעוץ הדדי ועבודה עם דמיון מונחה בטבע.

איתן יוגב:
מנהל מרכז "יעלים" לטבע-תרפיה עם נערים בסיכון ובעלי צרכים מיוחדים. מנחה קבוצות ומטפל בטבע תרפיה ודרך מיומנויות החיים של תרבויות האדמה o.d.t וחקלאות קהילתית. איתן ילמד את גישת יעלים לעבודה עם נוער בסיכון.

 רונית שוורץ
מנחת קבוצות בטבע תרפיה בשילוב אומנויות. מתמחה בעבודה עם הגיל השלישי ועם נושאים הקשורים לדמנציה בפרט – זקנים, בני משפחה ואנשי מקצוע. יוצרת ומפתחת גישת עבודה עם "טבע מורגש" (אקו התמקדות). מלמדת  נושאים אלו.

מלי נבו, MA
יועצת ארגונית ודוקטורנטית להתנהגות ארגונית. בעשור האחרון במסע אישי ומקצועי להעמקת החיבורים המיטיבים בין האדם לטבע, הקיימות החברתית-סביבתית ופיתוח הניהול החברתי-מקיים. מנהלת אקדמית ומנחה בתוכנית ההכשרה לניהול חברתי בביה"ס לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב. מנחת קבוצות ילדים בסיכון וקבוצות רב תרבותיות.

 
רקע ומטרות התכנית:

טבע-תרפיה™ היא שיטת טיפול יצירתית המתקיימת בטבע באופן חווייתי ומפרספקטיבה טקסית לטיפול ומתייחסת לטבע כשותף בתהליך. בעזרת החיבור הבלתי אמצעי עם הטבע עוזרת לחבר את האדם לקול הפנימי ולכוחותיו, לתחושת הרצף ולמשמעות. האינטגרציה שהטבע-תרפיה יוצרת בין תיאוריות שונות והתנועה שמקיימת בין המילה והחוויה, היחיד והקבוצה, האדם והטבע עוזרים למטופל ו/או לקבוצה להרחיב את הדפוסים והפרספקטיבה הקיימים, לחוש שייכות ולהתחבר לידע שאגור בגוף ובדמיון, בקבוצה ובטבע. באופן מיוחד מפתחת שיטה זו את החיבור ליצירתיות, לאמונה ולתקווה ואת תחושות השייכות, הרצף והקבלה. היא מרחיבה את הגמישות ואת הדמיון ומפתחת מיומנויות חיים.

שיטת הטבע-תרפיה הומשגה ופותחה במחקריו ובדוקטורט של דר' רונן ברגר וזוכה להכרה בינלאומית הולכת וגדלה. היא מגובה מחקרית ומתווה תוכניות התערבות מוכרות עם אוכלוסיות שונות ולצרכים מגוונים בארץ ובחו"ל. התיאוריה משלבת אלמנטים מתחומי הטיפול באומנויות, הגשטלט, הגישה הפסיכודינמית, האקופסיכולוגיה והשמאניזם ומציעה קונספטים ומודלים יישומיים המותאמים לעבודה במרחב הפתוח, החי והדינאמי הנעזרים בטבע להרחבת ולהעצמת התהליך.

בעקבות ההכרה האקדמית והמקצועית הגוברת, והצורך ההולך וגדל באנשי מקצוע שיכולים לעבוד עם אוכלוסיות שונות ובמערכים מגוונים אנו מציעים תכנית הכשרה ייחודית ובלעדית זו, שלקראת מחזורה העשירי מוצעת במתכונת משופרת.

התכנית באה להכשיר אנשי מקצוע שיוכלו להוביל תהליכי צמיחה והתפתחות במערכים מגוונים ועם האוכלוסיות השונות. ייחודה מתבסס על השילוב שהיא יוצרת בין התיאוריה והפרקטיקה של הגישה הפסיכודינמית - קלאסית לבין גישות פוסט מודרניות - חווייתיות כשהטבע-תרפיה ותפיסת שילוב האומנויות והטקס במרכזן.


תרומת התכנית לבוגריה:
התכנית מכשירה אנשי מקצוע שיכולים לעבוד עם מגוון אוכלוסיות - ילדים, מבוגרים, משפחות וזקנים ובמגוון מערכים – טיפוליים, שיקומיים, חינוכיים, ארגוניים וקהילתיים. היא מפתחת כישורים שמאפשרים לבוגריה לעבוד עם אוכלוסיות
מורכבות ומקרים 
שהשפה המילולית פחות מתאימה.
ההכשרה מלמדת גישת עבודה חדשנית ואינטגרטיבית לטיפול והנחיה, כאלו שמאפשרת לנוע ולשלב בין צירי עבודה פסיכו-דינאמיים, יצירתיים וטרנס-פרסונאליים, בשיח קוגניטיבי-מילולי וחוויתי, בחדר ובטבעהכשרה מקנה ידע שמאפשר לבוגריה לעבוד בחדר ובטבע – בהתאם לתנאים ולצרכי המשתתפים.
התוכנית מציעה מגוון מוסדות להתמחות (פרקטיקום)- טיפוליים, חינוכיים, שיקומיים וריווחתים. מגוון זה מאפשר לסטודנטים להכיר ולהתמחות בעבודה עם אוכלוסיות שונות וליצור קשרים מקצועיים להמשך. 

ביסוס מקצועי:
  • תכנית הטבע-תרפיה היחידה בעולם שפותחה ושבוגריה יכולים להשתמש בשם טבע תרפיה™ לתיאור ולפרסום עבודתם
  • בתשע"ה יפתח מחזורה העשירי של התוכנית, המוצע במתכונת משופרת ובהנחיית מיטב המרצים בתחום
  • תכנית ההכשרה היחידה בתחום הטיפול וההנחיה בטבע שדר' רונן ברגר מלמד בה ומנהל אותה
  • התכנית מוכרת ומוערכת על-ידי גופים טיפוליים, חינוכיים, שיקומיים וריווחתים שונים, דבר שעוזר לבוגריה למצוא עבודה בתחום
  •  

    גמול השתלמות: הקורס מוכר לגמול השתלמות במסלול אישי

     

    בין תכני הלימוד:
    - טבע-תרפיה: תיאוריה, מודלים יישומיים ואתיקה
    - טבע תרפיה: יישומים עם אוכלוסיות מגוונות ובמערכים שונים.
    - הנחיית קבוצות: תיאוריה ופרקטיקה מהגישה הפסיכודינמית –קלאסית
    - הנחיית קבוצות בשילוב אמנויות: תיאוריה ופרקטיקה
    - גשטלט: מונחי יסוד לתמיכה ועיגון עבודה חוויתית ובשילוב אמנויות
    -  הגישה והמודל הטקסי כציר להבנת והבניית תהליך
    - אקופסיכולוגיה והמשמעות המרפאת שבקשר אדם-טבע
    - מודל ה BASICPH  ומודל ה EPR כצירים להתבוננות, הערכה והבניית תהליך
    - שאמאניזם, טקסים ורוחניות בטיפול והנחייה
    - שילוב אומנות כציר ומדיום מרכזי בהנחייה וטיפול: דרמה, קול, תנועה ויצירה (גישת האינטרמודל)
    - גישת ה-Art as Therapy  ותפיסת ה"להפוך פרשנות לחוויה"
    - גבולות, סמכות ואתיקה בעבודה חוויתית בכלל וכזו שמתקיימת בטבע בפרט


    אופי הלימוד ותכני התכנית:
    התכנית משלבת לימודים תיאורטיים בהתנסויות בכיתה ובטבע. היא שמה דגש על התהליך האישי והקבוצתי ורואה בו בסיס ללמידה המקצועית. המפגשים מתקיימים במרחבים מגוונים, מטבע עירוני לטבע פראי, בים ובחורש וכוללים גם סדנאות בנות מספר ימים בטבע.

    שנה א' :
    שנה א' משלבת לימוד עיוני ומעשי שמציג את הבסיס התיאורטי שעליו מתבססת ההכשרה: שיטת הטבע-תרפיה ותחום הנחיית הקבוצות בשילוב האמנויות. חלקה הראשון מתמקד במסע ובתהליך האישי שממחיש למשתתפים, ברמת החוויה, את המשמעות והפוטנציאל הטיפולי שיש לקבוצה, לטבע ולשילוב האמנויות ולטקס.

    חלקה השני של השנה מתמקד ביחידת סמינריון ההנחייה שבו הסטודנטים מצטרפים להנחיית קבוצה בשטח בהנחיית מנחה בכיר, בוגר התכנית. יחידה זו מדגימה לסטודנטים כיצד הלימוד מתורגם ליישום בשטח ומהווה הכנה לקראת העבודה המעשית שבשנה ב'.


    שנה ב' :
    שנה ב' מתמקדת בישום הידע שנצבר בעבודה עם אוכלוסיות שונות בשטח, ובפיתוח מיומנויות מתקדמות להנחייה וטיפול. הלימודים בשנה זו מתבססים על הפרקטיקום שהסטודנטים עושים בשטח ועל ההדרכה הקבוצתית (supervision) שמלווה אותה. קורס הגשטאלט שניתן במהלכה מציג את עקרונות הגשטאלט ואת משמעותה וישומיה בעבודה קבוצתית מבוססת אמנויות וטבע. הלימודים בשנה זו מתקיימים בכיתה ובטבע תוך שימוש במתודות חוויתיות שמעשירות את ארגז הכלים של הסטודנטים. שנה ב' מרחיבה ומעמיקה את הנלמד בשנה א', יוצרת אינטגרציה והפנמה של נושאי הלימוד באופן שממחיש את יישומו בעבודה עם אוכלוסיות ובמערכים מגוונים. הלימודים מסתיימים בסדנת ירח מלא בים שתומכת בתהליך הסיום והפרידה.

    מפגשים ולימוד עם בוגרי התכנית:
    לאורך השנתיים מתקיימים מפגשים עם בוגרי התכנית שיציגו את יישום הטבע תרפיה עם האוכלוסיות השונות. הם יציגו גם פיתוחים שיצרו לשיטה בהתאמה לאישיותם ולאוכלוסיה המסוימת.


    מועד, מיקום והיקף הלימודים:
    הלימודים בשנה א' מתקיימים בימי שני בשעות 16:00-9:00 בפנימיית הדסה נעורים בבית ינאי.
    חלק מהשיעורים מתקיימים בכיתה וחלקם בטבע הסמוך, במרחק של עד 15 דקות נסיעה משם. בנוסף, בחורף מתקיימת סדנה מרוכזת בת ארבעה ימים במכתש רמון.


    הקף הלימודים בשנה א': 216 שעות

     הלימודים בשנה ב' כוללים קבוצת הדרכה בת ארבע שעות, קורס גשטאלט ומפגשים עם בוגרי התכנית שמציגים מעבודתם בשטח. על יום ושעת הלימודים בשנה ב' יבוא עדכון לקראת שנה זו.

    הקף הלימודים בשנה ב': 176 שעות

    היקף לימודים כולל: 392 שעות.

     

    חובות אקדמיים:

    1. כתיבת עבודות שישלבו התייחסות לתהליך האישי – קבוצתי ולתיאוריות רלוונטיות.
    2. עבודה מעשית במסגרת הבאה:
    ללומדים במסלול המטפלים (שהגיעו עם הכשרה קודמת כמטפלים)
    o       הנחיית קבוצה בטבע שתכלול בין 20-16 מפגשים של שעתיים (לפחות) כל אחד.
    o       עבודה פרטנית עם שני מטופלים שתכלול בין 20-16 פגישות של שעה (לפחות) כל אחת.
    (מטפלים שיעדיפו יוכלו להנחות קבוצה נוספת במבנה הקודם, במקום העבודה הפרטנית הנ"ל)
    o       הנחיית סדנה יומית אחת, 6 שעות כל סדנה, או לחילופין סדנה הכוללת לילה.
    ללומדים במסלול מנחי הקבוצות (שהגיעו עם הכשרה השונה מטיפול):
    o       הנחיית שתי קבוצות, בין 12-10 מפגשים של שעתיים (לפחות) כל אחת (לא קבוצות טיפוליות).
    o       הנחיית סדנה יומית אחת, בת 6 שעות לפחות, או לחילופין סדנה הכוללת לילה.

     
    קהל יעד:
    אנשי מקצוע מתחומי הטיפול, החינוך, הייעוץ, החינוך הסביבתי, הדרכת הטיולים, שרוצים להנחות / לטפל באופן יצירתי וחוויתי בכלל ובטבע בפרט. התכנית מתאימה גם לאנשים שמגיעים מתחומים אחרים
    ורוצים להתפתח ולהתמקצע בתחום.


     
    תנאי קבלה:
    1.     תואר ראשון לפחות
    2.     ניסיון אישי, כמשתתף בסדנה ממושכת / קבוצה תהליכית
    3.     אהבה, זיקה והתנסות משמעותית בשהות בטבע ובאמנות מכל סוג
    4.     ניסיון בעבודה עם קבוצות
    5.     מוכנות, פניות ורצון להיכנס ולהתחייב לתכנית לימודים שכוללת תהליך אישי ומקצועי.
  • למסלול המטפלים – יש צורף להגיע עם הסמכה בתחום הטיפול הנפשי ועם ניסיון של שנתיים לפחות.
  • תקיים ועדת חריגים – לאנשים שמסע וניסיון חייהם נראה מתאים ושאין להם את כל ההסמכה המפורטת.
  •  

    זכאות לתעודה:
    תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל מטלות התכנית, תינתן לו תעודה משותפת מטעם המכללה האקדמית לחברה ואמנויות ומטעם המרכז לטבע-תרפיה.
    התעודה תהיה מוכרת ע"י המרכז לטבע-תרפיה.

    תעודות סיום
    תלמידים שעמדו בדרישות התכנית יקבלו תעודה:
    1. מטפלים בטבע-תרפיה – לאלו שהגיעו לתכנית כמטפלים (שהוכשרו כמטפלים קודם לתכנית)
    2. מנחי קבוצות בטבע-תרפיה – לאנשים שלא הגיעו לתכנית כמטפלים.

    שכר לימוד:

    עלות שנה א': 9,500 ₪

    עלות שנה ב': 8,500 ₪

     דמי רישום, הכוללים גם שיחת היכרות ותהליך קבלה:  250 ₪

     

    תהליך הרישום והקבלה לתכנית:
    1. מילוי טופס הרשמה ושליחתו בצירוף העתק תעודות לימודים קודמים וקורות חיים.
    בקורות החיים יש להתמקד בנושאים הקשורים בתחום ההנחיה והטיפול, ניסיון אישי ומקצועי בתחומי היצירה ובתחומי הגוף-רוח-נפש, ובתחומי הטבע השונים.
    2. מכתב בן עד 2 עמודים המתאר "מדוע אני מעוניין/ת להשתתף בתכנית". מומלץ לפרט בו על צמתים מרכזיים בחיים שהובילו אותי לרצות ללמוד ולהתמקצע בתחום.
    3. תשלום דמי הרשמה
    4. השתתפות בראיון קבלה אישי או קבוצתי
    -         דמי הרישום, העתקי התעודות וקורות החיים לא יוחזרו
    -         מספר המקומות מוגבל
    -         פתיחת התכנית מותנת במספר משתתפים
    -         ייתכנו שינויים בלוחות הזמנים ובתכנית
     

    למאמרים, סרטים, אירועים ומידע נוסף על הטבע תרפיה:  www.naturetherapy.org.il

    למידע נוסף ורישום,  דוא"ל:   כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת .il            טל': 0523-294201


    טופס רישום


    אבקש לרשום אותי לתכנית ההכשרה בטבע-תרפיה  – תשע"ה

     

    שם פרטי ומשפחה:                                                                                                                             ת.ז.

    כתובת כולל מיקוד

    כתובת E-mail:

     טלפון בבית                                                         טלפון נייד

    מקום עבודה                                                                     

    מקצוע                                                                תפקיד

    השכלה:

     

    האם נרשמת לתכנית בעבר?  כן   /    לא

     

    שמות הממליצים                                                                       טלפון                                           

    1.

    2.

     

    מהיכן שמעת על התוכנית?  (נא לסמן X)

    מקום עבודה __   גוגל __  חיפוש באתר מידע על לימודים (נא לציין איזה)_________________

    רשימת תפוצה (נא לציין איזו) ______________________  אחר ____________________

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     

          מצ"ב קורות חיים

          מצ"ב העתקי תעודות אקדמיות ומקצועיות

          מצ"ב דמי הרישום בהמחאה בסך:  250 ₪         

     

    תאריך ____________________ חתימה _____________________________________

    חדשות-ועדכונים

    ראה:בכותרת כנסים וימי עיון 

     LET'S PLAY
    אימפרוביזציה כמדיום מרכזי בטיפול, הנחייה ופרפורמנס
    כינוס בין-תחומי חוויתי
    חמישי 7/6/2016 -
    שישי  
     8/7/2016
    במכללה האקדמית
    לחברה ואמנויות, נתניה