english עברית
   
TEXT_SIZE

הכנס השני של המרכז לטבע תרפיה, מכללת גורדון 2006
חוברת תקצירים

 

תוכן עניינים

פרולוג

תקצירי הרצאות וסדנאות

טבע תרפיה – בין האדמה לשמים, התיאוריה למעשה, המטופל-המטפל והטבע, רונן ברגר

יוצרים יש מאין, אילת קאן-לוי ויערה שמשון

שלוש שנים עם קבוצה אחת – פרספקטיבה, יפה כנפי

לב מדבר – סיפורו של ילד יתום במסע בנחל חסד, איתן שקד

מעברים, אסתי ללצוק וגידי לוין

ללא מילים, אורלי גולדשטין, וויבקה מישל ושולה עובד

מן המזבלה לבית שבלב הברושים, שוש מלכה ושוש שוחט

ערבי, דתי וחילוני נפגשים בחורשה בתל-אביב, אסי שורק 


פרולוג...

בהתרגשות ושמחה אני מגיש לכם את חוברת התקצירים של כנס הטבע-תרפיה השני.
הכנס הוא פרי עבודה משותפת של מטפלים ומטופלים, מורים ותלמידים, מנחים ומונחים אשר יצאו מהחדר וביקשו מפגש אחר – במרחבים הפתוחים, בטבע.
בשש השנים האחרונות מתפתחת ונחקרת השיטה עד לעיצובה כשיטה טיפולית-חינוכית עצמאית המיושמת כיום בקרב אוכלוסיות שונות ומסגרות מגוונות.  מרגש אותי לראות כיצד מנגנון לתמיכה אישית שגיליתי כילד התפתח (וממשיך להתפתח) לשיטה טיפולית רחבה המספקת לאנשי מקצוע כלים יישומיים בבואם לתמוך בתהליך הלמידה, הגדילה וההתפתחות של האנשים עימם הם עובדים. תהליך זה, של קשר ותלות הדדית בין הילד והבוגר, המטפל והמטופל, האדם וסביבתו מהווים את בסיס הטבע-תרפיה.
בבחירת הקשרו של הכנס ביקשתי להתמקד באוכלוסייה ממנה נבע, באלו שפתחו לי דלת ל"טבע-תרפיה" כאשר ביקשו לצאת מהקליניקה ומהכיתה ולקיים מפגשים טיפוליים בטבע. באילו המתקשים או לפחות אינם אוהבים את דרכי העבודה המילוליות והקוגניטיביות המקובלות ושייתכן כי הם זקוקים למרחב מפגש שונה: חוויתי-משחקי-יצירתי, רגשי- גופני-חברתי-דמיוני, חי ודינאמי – טבעי.  הבחירה למקד את הכנס סביב העבודה עם אוכלוסייה זו קשורה גם להחלטה לפתוח במכללת גורדון תכנית ייחודית וחדשה שתתמקד בישומי הטבע-תרפיה בילדים ונוער עם צרכים מיוחדים ובהבנה כי לתוכנית "נפגשים בטבע" אשר פועלת במשרד החינוך השפעה לא רק על הילדים המשתתפים בה אלא גם על המורים והמטפלים אשר מנחים אותה...
מתוך הערכה למערכת יחסי הגומלין הבסיסית המתקיימת בקשר המשולש: "מטפל-מטופל-טבע" ולפוטנציאל ההתפתחות האישית של המנחה ביקשתי כי המציגים בכנס יתנו מקום וישתפו את המשתתפים גם בתהליך שהם עברו בזמן עבודתם בטבע, כמו גם בסימני השאלה וההתלבטויות...
למרות שחלקו הראשון והמרכזי של הכנס מתקיים "בחדר" (ורק חלקו הקטן בסדנאות בטבע) כולי תקווה כי רוח הטבע-תרפיה: השיתופיות, האוטנטיות והיצירתיות תישמר גם בתוך החדר וכי זו תאפשר מפגש ונגיעה בטבע...

טבע תרפיה – בין האדמה לשמים, התיאוריה למעשה, המטופל-המטפל והטבע
מרצה: רונן ברגר - מנהל התכנית הטיפולית-חינוכית "נפגשים בטבע" באגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך וראש תכניות ההכשרה בטבע-תרפיה במכללה האקדמית תל-חי, בת.ל.מ ובמכללת גורדון

לפני כשלושה חודשים, כשנכתב הפלייר לכנס חשבתי לשתף אתכם במסע שעברתי אני – מילד בעל דמיון מפותח, מתבודד ומוזר משהו, כזה שמצא אינטימיות עם כלבים, סוסים ועצים לאבא הנעזר בילדיו, מטופליו ותלמידיו כדי לגעת במרחבי ילדותו גם בבגרותו... על האופן בו תהליכי הקמילה וההתחדשות שחוויתי בתקופה שעבדתי עם הזאבים ואמצעי הביטוי והריפוי הבלתי מילוליים שמצאתי ביצירה ובריקוד הפכו לשיטה הטיפולית עליה באתם לשמוע היום...
תוך כדי הכנת הכנס וליווי המנחים הבנתי שתפקידי מחייב אותי היום למשהו שונה. בקשתי את המנחים להביא את סיפורם באוטנטיות ולהציע פרספקטיבה ושפה בעזרתה נוכל לנוע ביחד בין התיאוריה והמעשה, הפנים והחוץ ולהתבונן במסע המשותף שעברו המנחים והמונחים בעבודתם בטבע.
מתוך הבנה זו אבקש להציג פרספקטיבות הנמצאות בבסיס הטבע-תרפיה ומהוות את הסיבה ליצירתה, אופן התפתחותה ודרך יישומה. אציג את הדומה והשונה בינה ובין גישות פוסט-מודרניות אחרות תוך הצגת הפוטנציאל הייחודי שיש לה בטיפול בכלל ועם ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים בפרט. בנוסף, מתוך הערכה לתהליכים שעברו מנחי הסדנאות לאורך עבודתם בטבע-תרפיה ומתוך מסקנות המחקר שליווה את תוכנית "נפגשים בטבע" אציג "איכויות הנחייה" מרכזיות אשר יכולות לעזור לאנשי מקצוע העובדים בשיטה -  במרחב הפתוח, החי והמשתנה...
לסיום אקרין את הסרט "טבע תרפיה – מסע למדבר", סרט שמציג עבודה שונה מזו שמרבית הכנס יציג ועם זאת דומה...

מכיוון שהרצאתי אינה מתכוונת לספק ידע תיאורטי על טבע-תרפיה אלא בעיקר להוות מבוא וקרקע להמשך הכנס צרפתי לחוברת התקצירים רשימה ביבליוגרפית בה הפניות למאמרים באתר האינטרנט שכוללים היבטים תיאורטיים ויישומיים שיהיו חסרים בהרצאתי. 

יוצרים יש מאין...
מציגות: איילת קאן-לוי, מורה לחינוך מיוחד ומטפלת בעזרת בעלי-חיים ויערה שמשון, מטפלת בעזרת בעלי-חיים
מנחה: טלי מיזרב – יועצת חינוכית ומנחת קבוצות. מלמדת בתכנית הטבע תרפיה במכללת גורדון
 
מתוך עבודתן עם ילדים עם לקויות למידה וקשיים התנהגותיים ורגשיים
בי"ס לחינוך מיוחד "גלים", עין המפרץ

סתיו באוויר, אוניה ובה קבוצת ילדים נסחפת אל אי מבודד וריק. הריקנות מזמינה לחוש את האדמה הסדוקה ולצפות לגשם שירטיב ויפרה אותה, גשם שיקל על החפירה, על החיפוש והבניה.
הגשם מצמיח ירק ופרחים המרפאים חולי וכאב, פרחים של נתינה וכוחות.
האביב מפנה את מקומו לקיץ, הפרחים מתייבשים וקוצים מתגלים בשטח. גם הילדים מגדלים קוצים, דוקרים זה את זה ולפעמים גם אותנו...
כחום היום האדמה נסדקת בשנית והשממה משתלטת על האי, אך הנה, כבאורח פלא מתוך מעגל העונות צמחה לה קבוצה בעלת משמעות – סיפורים משותפים מתגלים, מסופרים ומומחזים.
דרך העשייה מתמלא המרחב הריק...
האפשרות לתת מרחב ולהכיל "אי שומם וקוצני" לא הייתה לנו פשוטה. לפני שלוש שנים, כשהתחלנו להנחות ביחד את "נפגשים בטבע" בחרנו לעבוד בתוך מערה שסיפק ההרדוף - בתוך מסגרת מובנת ומוגדרת מראש, סגורה...  כיום, שלוש שנים אחרי אנו רואות ומתייחסות לדברים אחרת... סומכות על התגלות ה"יש" המתקיים במה שנראה לפעמים כ"אין"...

בסדנה נשתף אתכם בחוויות, הבנות ושאלות מתוך עבודתנו ב"נפגשים בטבע" בשלוש השנים האחרונות. דרך התמקדות בתהליך של הקבוצה עימה עבדנו השנה נתבונן ביחד כיצד "החוץ מחלחל אל הפנים", ואיך המובנה נוזל אל תוך הנוף הפתוח...

התקשרות:
יערה שמשון: ;050-7713769      דוא"ל: כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת
אילת קאן-לוי: 052-2483305       דוא"ל: כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת
 

שלוש שנים עם קבוצה אחת - פרספקטיבה...
מציגה: יפה כנפי – מורה לחינוך מיוחד
מנחה: רונן ברגר

מתוך עבודתה עם קבוצת ילדים עם פיגור קל, קשיי קשב וריכוז ותקשורת
בית ספר לחנ"מ "אילנות", נהרייה.

לפני כשלוש שנים הכרתי את הטבע-תרפיה. כשחזרתי לבית הספר עלו בי חששות ותהיות לגבי האופן בו אוכל ליישם את השיטה עם הקבוצה המורכבת שקיבלתי. איך יגיבו הילדים לעבודה קבוצתית בכלל ולכזאת המתקיימת במרחב פתוח ונטול גבולות בפרט? כיצד אוכל לעבוד ללא מערך וסילבוס מוגדרים?
בשנה הראשונה עבדנו באמצעות מודל "בית בטבע": עוברים מבתים אישיים לזוגיים, ולבית קבוצתי משותף.  מגוון התחושות שהטבע מכיל והעבודה היצירתית בתוכו אפשרה לילדים קונקרטיזציה. במקום לדבר על הדברים הילדים היו מסוגלים לייצור מציאות בשטח ולבטא את סיפורם והרגשתם בצורה מוחשית. הם פיתחו דיאלוג בין הרגשי והדמיוני לקונקרטי ואנו שיקפנו את הקונקרטיות לסימבול. כך, נוצר גשר בין המוחשי לסימבולי, המציאותי לדמיוני, הילדים והטבע. תחושת הזרות, הבדידות והפחד הפכה לתחושת מוכרות ושייכות...
בשנה השנייה עבדנו מחוץ לגבולות ביה"ס, מבקשים לפתח עצמאות ונבדלות. תשומת לב ניתנה לרגשות ויוזמות של הילדים דבר שעזר להם לקחת יותר אחריות על הפעילות, לבחור ולעצב את מה שיקרה. בסוף השנה הנחו הילדים את ההורים בפעילות שתכננו ביחד קודם...
בשנה השלישית העברנו לילדים את הבחירה היכן ואיך לעבוד. בחירתם הייתה לשוב לאזור בו נבנו הבתים האישיים וליצור גינת ירק. למרות העבודה הרבה שהשקענו רק צמחים מעטים נבטו ונשאו פרי... חווינו אכזבה. חלק מהילדים המשיך לנסות "ולהציל" את הצמחים הקמלים וחלק יצרו זולה (מקום נעים לנוח בו) ומדורה. הטיפול באש ובמדורה משך את כולם להתקבץ, להיות ביחד ולפתח עוד את הנהגתם העצמית. בשלב זה הילדים ביקשו ממני לקחת צעד אחורה בזמן שהם טיפסו על גבעה נפרדת ופיתחו בה משחקים דרמתיים ואתגריים. אני נשארת ליד המדורה ומתבוננת...

מה קרה בשלוש השנים האלו: לכל אחד מהילדים, לקבוצה ולי כמנחה?
איך אאסוף תהליך תלת שנתי שכזה ואיך ניפרד?

התקשרות:
יפה כנפי: 050-5675831
לב מדבר - סיפורו של ילד יתום במסע בנחל חסד
מציג: איתן שקד – דרמה תרפיסט ומורה
מנחה: ציפי הכטלינגר – ביבלותרפיסטית ומטפלת, ומנחה בטבע.

לב מדבר: מתוך עבודתו בבי"ס "לביאות", ערד

זהו סיפורו של מתן בן ה-9, אשר מתוך עולם קשה של זרות, חולי ויתמות הבקיע חלון אל מרחב ההתארגנות האמיתי של לבו. ולבו מדבר.
 
מתן עלה ארצה כתינוק והתייתם בעודו פעוט בן שנתיים. את אביו כלל לא הכיר. מאז הוא חי בבית סבתו. סבו נפטר לפני חצי שנה. משחר ילדותו מלווים את חייו חולי ומוות, חרדה וזיקנה. סבתו עוטפת אותו בהגננת יתר וכוחותיה להתמודד עם  צרכיו והטיפול בו קטנים.
בבית הספר מתבטאת זרותו וחריגותו. הוא מנסה להיות כמו כולם אך בדרכו ושפתו העילגת הוא מקצין את חריגותו ואת הדחייה כלפיו. הוא חסר שקט, מציק, מפריע, מתקשה להתרכז ומנסה ללבוש את תפקיד "הליצן" אך סופג שוב ושוב את קריאות הבוז והרחמים.

אל  המרחב הטבעי שבלב.
התחלנו את התהליך הטיפולי בתחילת שנה זו. אנו משלבים קשר לבעלי-חיים בפינת החי בבית הספר וטיולי טבע. בפינת החי מתן נקשר במיוחד לגרביל. "אפי התינוק שלי" הוא קורא לו. נגיעה, חיבוק, טיפוח, ואהבה שוררים בחדר כזמן מקודש של ינקות. הוא עוסק בבניית בתים לבעלי החיים, בבריאותם ובקבורת המתים הוא מוצא הזדמנות לשאול את שאלות החיים והמוות ומה שביניהם.
מתן מחכה לי בקוצר רוח, לרוב הוא מבקש לצאת לטבע. נחל חסד עוצמתי בנופי סלעי הצור והמצוקים, ומכיל עושר אדיר של סביבות כמערות, מדרונות וכן בעלי-חיים וצמחייה. בטקס הקבוע של היציאה לטבע ושתיית התה הוא מתארגן ועובר ממצבי חרדה למצבי עוצמה. מפחד מהתמוטטות המצוקים לחיפוש אחר אתגרי טיפוס. לבו אומר התפעמות. הוא מדבר אל הטבע וחש את הטבע משיב לו "הטבע משתנה כשאני בא אליו" הוא אמר לי. "הוא אוהב אותי ונותן לי לאכול, אני אוהב את הטבע". הוא קורא אל ההד ורוגש בכל מאודו מהדהודו החוזר, משחק בכל עצמיותו. חש, אולי לראשונה שלוב בעולם ולא זר. מכיר עוד ועוד צמחים ובעלי חיים, חש בבית.  מתן זקוק לי כמתווך בינו לבין העולם. הוא שואל המון שאלות כדי לעגן איזשהו סדר בעולמו הפנימי, כחוזר לגיל 4-5. שאלה רודפת שאלה עד שאיני מספיק לענות, הוא משלים פערים, בונה עולם של משמעות.
מערה שגילינו הפכה ל"בית", מקום לשהות בו, לנוח, להביט מבעד לחלון אל העולם.  מתן ואני אירחנו את כל ילדי הכיתה בנחל ובמערה-הבית שבלב. הוא תכנן והוביל, דאג לכל פרט ולכל אחד וקיבל מקום של מדריך וכן יצירות של ילדי כתתו מחומר טבעי שנותרו בשטח, שהביעו את התפעמותם והוקדשו לו. מתנות מהלב שהוא שומר אותן בליבו היטב היטב.

התקשרות:
איתן שקד: 0528-534317   דוא"ל: כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת

מעברים...
מציגים: גידי לווין, מטפל בעזרת בעלי-חיים ואסתי ללצו'ק, מורה לחינוך מיוחד
מנחה: לילך ברגר-גליק

מתוך עבודתם עם ילדים ונוער עם קשיים התנהגותיים ורגשיים קשים המאושפזים
באגף הפסיכיאטרי לילדים ונוער בבית-חולים נהרייה

בסדנה זו רצינו להביא חוויה מקצועית ואישית, פרי מסע משותף בן שנתיים של הנחיה בקו-תרפיה של "קבוצת רכבת" (קבוצה פתוחה, שהרכבה יכול להשתנות ממפגש למפגש) במחלקה הפסיכיאטרית לילדים ונוער. המבט לאחור מאפשר לנו לצפות על מספר שאלות שהיו משמעותיות בתהליך העבודה:
- מה כוחה של המטפורה ככלי טיפולי וכיצד התבטא ב"סיפור נדידת אווזיי הבר"?
-  כיצד ניתן לבנות מרחב טיפולי על בסיס עקרונות הטבע-תרפיה בתוך מרחב אורבאני סוער כחצר בית חולים?
-  מה כוחם של הטקסים בהתמודדות עם המעברים החדים והבלתי אפשריים של חברי הקבוצה ואסתי כמחנכת
-  מהמתחם הנעול של המחלקה פסיכיאטרית למרחב הטיפולי – בטבע, ומאותו מרחב של פנטזיה בחזרה
   למציאות ולשגרה היומית הקשה...

בסדנה נשתף אתכם במחשבות ושאלות תוך הצגת תמונות מחיי הקבוצה.

להתקשרות:
גידי לוין: 0523-487945
אסתי ללצוק: 0523-452564, דוא"ל: כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת
 

ללא מילים...
מציגות: אורלי גולדשטין – מורה לחינוך מיוחד, וויבקה מישל – סייעת   ושולה עובד – סייעת
מנחה: לילך ברגר-גליק, פסיכולוגית חינוכית וקלינית. שפ"י קריית שמונה

מתוך עבודתן עם ילדים ונוער אוטיסטיים
כיתת קשר, איילת השחר

זה שנתיים שאנו יוצאות עם הילדים למפגש שבועי בטבע. בלי מילים מסתדרים ויוצאים מחצר בית הספר, במסלול קבוע ומלא שינויים: לוואדי ולחי-בר.
רוב הילדים מחכים למפגשים בקוצר רוח. זה זמן מיוחד שבו כולם נמצאים ביחד. הזמן היחידי בו אנו מניחות בצד את ה"תכניות ההתנהגותית" ונותנות לכל ילד להיות...
לבד-ביחד, בשקט-ברעש, להיות, בתוך מרחב פתוח ועם זאת מוגדר.
בהתחלה זה היה לנו מוזר - איזה רציונאל בדיוק עומד מאחורי המפגש הזה...
משהו "בפתוח הזה" איים עלינו. מצד אחד - זה היה נורא כיף, לחזור הביתה לפשטות, למשחקיות ולביחד, ומצד שני היה לנו קשה לומר מה בדיוק הילדים מקבלים מזה...
איזה משמעות יש לטקסים, למפגש עם האלמנטים הטבעיים וחיות הבר עבור ילדים אוטיסטיים ומהו הפידבק אותו אנו מחפשים?
מה אנחנו עושות שם ומה בדיוק תפקידנו...
בסדנה נבקש לשתף אתכם בדברים שגילינו בדרך: שיכשוך של מים, קן של שיקשק, להבה של אש ועיניים של ילדים שמדברים מהלב... 

פרטי התקשרות:
אורלי גולדשטין: 050-5959899
וויבקה מישל: 050-7568538
שולה עובד: 054-4934978  דוא"ל: כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת
 

מן המזבלה לבית שבלב הברושים
מציגות: שוש מלכה – מורה לחינוך מיוחד   ושוש שוחט – מטפלת באומנויות
מנחה: רונן ברגר

מתוך עבודתן עם קבוצת בנים עם הפרעות התנהגות קשות וקשיי קשב וריכוז
בית ספר גליל, נהרייה.

בהתחלה בחרו הילדים לעבוד במזבלה קרובה לבית הספר, מבקשים לבנות שם את בתיהם. אנו, כמנחות המבקשות להגן על הילדים מפני "הזבל" ולעזור להם ליצור מציאות אחרת בחרנו לעבור אתר – רחוק מבית הספר ומהמזבלה... את בתינו החדש בנינו מתחת לעץ ברוש גדול, חלק משדרת ברושים הנמצאת על גבול שדה פתוח. לאחר השקעה רבה בה בנינו ועיצבנו את פנים וחוץ הבית ונחלנו אכזבה קשה. בדליי סיגריות, שאריות סמים וזבל הזכירו את הנוף והמציאות הקודמים – מהם ביקשנו הגנה...
מה בין הצורך ליצור סביבה בטוחה ואלטרנטיבית למציאות שמתפרצת בדלת?
האם ייתכן כי אחד הילדים היה "חבר לעבירה" – מה זה אומר עליו, על הקבוצה?
איזו צמיחה אישית וקבוצתית ניתן להצמיח מהסיטואציה ומה בין האפשרות "להיות בזבל" להליכה האקטיבית ממנו והלאה?

בסדנה נבקש לשתף אתכם בחוויות, שאלות ותשובות שנתתו לעצמנו לאורך תהליך מרגש זה.
נבקש להתבונן ביחד איתכם כיצד גילינו, במנעד שבין תקווה ואכזבה, מציאות ודמיון את יכולת הילדים להתמיד, להתגבר, לפתח עצמאות, להתגבש כקבוצה ולמצוא כוחות להמשיך הלאה...

פרטי התקשרות:
שוש מלכה: 0546-225572
שוש שוחט: 0544-804374


ערבי, דתי וחילוני נפגשים בחורשה בתל-אביב
מציג: אסי שורק, מטפל, מסיים תואר שני בפסיכולגיה קלינית
מנחה: ציפי הכטלינגר

מתוך עבודתו במרכז להורים וילדים בתל-אביב

חי, צחי וכמיל נפגשים אחת לשבוע בחורשת אורנים בדרום תל אביב. לכל אחד מהם רקע תרבותי שונה אולם לשלשתם קשיים דומים... 
היציאה אל החורשה בלב העיר הסואנת העצימה את שאלת "המקום" של כל ילד ביחס לעולם והאתגרים הצפויים בו. האחדות שנוצרה בקבוצה סביב מילוי משימות והמפגש עם הטבע ועם נושאים אוניברסליים הדגישו את הדמיון בין הילדים ואפשרו לבטא ולחקור נושאים בסיסיים כגון זהות, שייכות , קירבה ואינטימיות.
בסדנה אבקש להתבונן במקום המורכב שפגשתי כשהנחתי בצורה "חצי מובנית" קבוצה הטרוגנית כזו שמרכיב משותף נוסף שלה הוא קושי בקבלת גבולות וסמכות... 
אבחן כיצד מסגרת העבודה הטקסית - הקבועה והחזרתית יצרה מרחב בטוח תוך כדי שאפשרה לדברים חדשים להתגלות, לסיפורים להתבטא, לגדול, ליצור ולהתפתח.
היכן הקו הדק בין הגזר למקל, בין גבולות ברורים לבין רכות המאפשרת ביטוי כנה של קשיים?
שלושת הילדים נחשפו לאלימות פיזית או רגשית קשה של אביהם כלפי אמותיהם או כלפיהם.  כגבר נחשפתי לצורך העז של הילדים בדמות אב מכילה ומאידך לתוקפנותם כלפי ופחד להתקרב ולהיקשר אלי יתר על המידה. האם ניתן להכיל תוקפנות זו ? איך ניתן להשתמש בצורך הבסיסי בדמות אב כמנוף לתהליך?
ההצגה תפתח שאלות לדיון פתוח עם הקהל ותלווה בהתנסות חווייתית קצרה.

פרטי התקשרות:
אסי שורק: 0525-739201    דוא"ל: כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת
רשימת קריאה מומלצת (ביבליוגרפיה)

הערה:
כדי לעזור באיתור ובחירת מאמר רלוונטי, מצורפת רשימה קצרה של מאמרי טבע תרפיה נבחרים, כולל תיאור קצר שלהם. כל המאמרים כתובים ברוח נרטיבית ומשלבים תיאוריה ותיאורי מקרה.
ניתן למצוא את המאמרים באתר: www.naturetherapy.org

1. טבע תרפיה – מסגרת תיאורית
מאמר הכולל את מרבית מושגי היסוד התיאורטיים של הטבע-תרפיה. המאמר מדגים את התיאוריה דרך דוגמאות מעבודה עם אוכלוסיות מגוונות, פרטנית וקבוצתית, במערכי טבע משתנים.
המאמר פורסם בעיתון: Journal of Systemic Therapies   ותורגם לעברית עבור כנס: יחסי מטפל – מטופל. שהתקיים בת.ל.מ (סמינר הקיבוצים) ביוני 2006.

2. "נפגשים בטבע" 
מאמר נרטיבי המתמקד בפוטנציאל הקיים בטבע-תרפיה בעבודה עם ילדים מחינוך מיוחד (פיגור, הפרעות התנהגות וקשיי למידה). המאמר מסתמך על המחקר שליווה את תוכנית  "נפגשים בטבע" במשרד החינוך וכולל דוגמאות ממחקר שנערך על העבודה בשטח
פורסם: הד החינוך, גיליון יוני 2005

3. טבע תרפיה – תהליכים מקבילים: בין חינוך לטיפול, מורה לתלמיד, אדם לטבע
מאמר המתייחס לתהליכי ההתפתחות המקבילים שעברו המורים אשר הנחו את "נפגשים בטבע". המאמר מתבונן בדרך בו המורים שינו את דרכי ההוראה הקונבנציונאליות שלהם תוך כדי הרחבת יכולתם לעבוד בצורה יצירתית, ספונטאנית וכזאת שנענית לכאן ועכשיו המתגלה במפגש המשולש: מורה-ילד-טבע.
המאמר נכתב עבור כנס הטבע תרפיה השני, שהתקיים במכללת גורדון ב 6.7.06

4. "להיות בטבע"
מאמר המתמקד באפשרות לעבוד עם זקנים בטבע. דרך דוגמה מעבודה בשטח מבקש המאמר להציג גישה רוחנית-נרטיבית-טקסית לטיפול. פורסם ב"דורות". גיליון 80, פסח 2005

5. חלק מרקמה שלמה
מאמר המספר על דרך התפתחות הטבע-תרפיה: בין המסע האישי ליצירת המודל הטיפולי, בין שמירת טבע וחינוך סביבתי וליצירת מודל טיפולי.
התפרסם בטבע הדברים, יוני 2006

חדשות-ועדכונים

ראה:בכותרת כנסים וימי עיון 

 LET'S PLAY
אימפרוביזציה כמדיום מרכזי בטיפול, הנחייה ופרפורמנס
כינוס בין-תחומי חוויתי
חמישי 7/6/2016 -
שישי  
 8/7/2016
במכללה האקדמית
לחברה ואמנויות, נתניה