english עברית
   
TEXT_SIZE


 

יישומים טיפוליים וחינוכיים בעבודה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים
כנס טבע-תרפיה
7 ליולי 2005 המכללה האקדמית תל-חי

בשיתוף

משרד החינוך התרבות והספורט
האגף לחינוך מיוחד
מחוז הצפון

יעוץ אקדמי: רונן ברגר
ועדה מייעצת: מירי גרוס, מאירה ברגר, מיכל דורון, ציפי הכטלינגר, ד"ר קיי ריצאדס (אנגליה) ופרופסור
גון מקלאוד (סקוטלנד)
ועדה מארגנת: עודד חי ואושרי נטע-לב

חוברת תקצירים


תודות
ברצוני להודות למספר אנשים שללא עזרתם ותמיכתם לא היה יוצא הכינוס אל הפועל:

לעודד חי ,אושרי נטע-לב וחגית מהחטיבה ללימודי חוץ במכללת תל-חי על עזרתם השוטפת בהקמתה ובהוצאתה הלוגסיטית לפועל של תוכנית ההכשרה בכלל ובהפקת הכנס בפרט.

למפקחות החינוך המיוחד: שלומית גל, יעל ברם וניצה דקל על תמיכתם בתוכנית "נפגשים בטבע" בכלל וביצירת הכנס בפרט.

למירי גרוס – על תמיכתה לאורך כל יצירת הכנס בכלל והלווי שהעניקה למטפלים ולמורים בהכנת במות המסירה בפרט.

למיכל דורון – על הלווי וההדרכה הקלינית לאורך שנות פיתוח הגישה והשותפות המצמחת בהנחיית תוכנית ההכשרה בכלל והלווי שהעניקה למנחי במות המסירה בפרט.

לפרופסור ג'ון מקלאוד, לפרופסור חיים חזן, וקולין בירד על עזרתם בפיתוחה האקדמי של הטבע-תרפיה בכלל ובייעוץ בהבניית הכנס בפרט.

לציפי הכטלינגר על הייעוץ והעריכה הלשונית של חוברת התקצירים.

למאירה ברגר על העזרה הרבה והמגוונת שמעניקה לאורך הדרך בכלל בהגהה, בגרפיקה ובחשיבה הביקורתית לקראת הכנס בפרט.

ללילך ברגר-גליק על ההקשבה "לסיפורי זאבים" וההצטרפות למסע.

למטפלים, למורים ולמנחים שהולכים איתי בדרך, לוקחים חלק בישום, פיתוח ומחקר הגישה ועל נכונותם לבוא, לשתף ולהציג בכנס.


תודה מקרב לב


רונן

 
תוכן עניינים:

פרולוג

תקצירי הרצאות מליאה:

טבע תרפיה: ממסע אישי למודל טיפולי - רונן ברגר 
 
על הקשר בין מצוקת האדם המודרני לניתוקו מהסביבה - עופר ישראלי 

במות מסירה -  צידה לדרך
 
תקצירי במות מסירה:

גלגולו של בית - אילת קאן לווי ויערה שמשון 
 
מתלות לעצמאות בדרך הטבע - יפה קנפי ואתי דן 
 
לעוף עם אווזי הבר - גידי לווין ואסתי ללצוק 
 
רטרוספקטיבה יצירתית על תוכנית ההכשרה במכללת תל-חי - אורן לנס, אוריה גל ורענן קוסוביץ    
 
מצגות שהוצגו בפואיה

 
פרולוג
בהתרגשות ושמחה אני מגיש לכם את חוברת התקצירים של כנס הטבע תרפיה הישראלי הראשון.
הכנס הוא פרי עבודתי המשותפת עם מטפלים ומטופלים, מורים ותלמידים, מנחים ומונחים בחמש השנים האחרונות אשר במהלכן פותחה ונחקרה השיטה עד לעיצובה כשיטה טיפולית-חינוכית עצמאית המיושמת כיום בקרב אוכלוסיות שונות במסגרות מגוונות. עבורי – כמייסד הגישה מרגש לראות כיצד מנגנון לתמיכה אישית שהתפתח בקרבי באופן ספונטאני הפך (והופך עדין) לגישה טיפולית-חינוכית רחבה המספקת לאנשי מקצוע כלים יישומיים בבואם לתמוך בתהליך הלמידה, הגדילה וההתפתחות של האנשים עימם עובדים. תהליך זה, של קשר ותלות הדדית בין מטפל למטופל, חוקר לנחקר, אדם לסביבתו משלימים את עקרונות עבודת הטבע תרפיה ולאופן הבלתי אמצעי בה קושרת את פעולתה לטבע החי והדינאמי.
בבחירת הקשרו של הכנס ביקשתי לחזור ולהתמקד באוכלוסיה ממנה נבע, באילו שפתחו לי דלת בבקשתם לצאת מהקליניקה ומהכיתה ולקיים מפגשים טיפוליים בטבע, באילו שנדמה כי לפחות חלקם מתקשה או לפחות אינו אוהב את מסגרות העבודה המילוליות והקוגניטיביות המקובלות ושיתכן כי זקוקים למרחב מפגש שונה: חוויתי-משחקי-יצירתי, רגשי -  גופני – חברתי – דמיוני, חי ודינאמי - טבעי…
מתוך תפיסה זו, המבקשת להמשיך ולפתוח דלתות, בחרתי למקד את הכנס סביב העבודה שנעשתה בשנים האחרונות עם ילדים ונער עם צרכים מיוחדים. מתוך כבוד למערכת החינוך הפורמאלית אשר מבקשת להכיל ולטפל במרבית האוכלוסייה הנ"ל, ומתוך הערכה לעבודה שנעשתה בטבע תרפיה במסגרות אילו הזמנתי חלק מהטפלים/ות, המורים/ות והיועצים/ות אשר מוצאים אותה לפועל לבוא ולשתף בסיפורים וחוויות מתוך עבודתם…
בנוסף, יציגו בכנס גם בוגרי תוכנית הכשרה בתל-חי שישתפו בחוויותיהם ממפגשם האישי-מקצועי עם הגישה.
למרות שכוונתי הראשונית הייתה לכלול בכנס גם התנסויות בטבע נאלצתי לצמצמו ולהכניס את כולו "לתוך החדר", משאיר את התממשותן של חלומות אילו לכינוס אחר בעתיד, עם זאת אני מקווה כי רוח הגישה: השיתופיות, האוטנטיות והיצירתיות שמרכיבים אותה תישמר גם בפנים ותאפשר מפגש ומגע בטבע…

כאמור מתוך כבוד לרוח הנרטיבית בה נבנה הכנס יתמקד זה בחוויה, מאמרים בהם מוצגים חומרים תיאורטיים ומחקריים ניתן למצוא במקראה שהוצאה לכבוד הכנס או באתר: www.naturetherapy.org

כולי תקווה כי מפגש זה יפתח דלת למפגשים נוספים.
תודה שבאתם

רונן ברגר

 
טבע תרפיה – ממסע אישי למודל טיפולי
רונן ברגר

עבורי, כמייסד הטבע תרפיה מהווה הכנס נקודת ציון מיוחדת. מרחב אליו מתכנסים חוויות, זיכרונות וחלומות הנעים בין האישי למקצועי, הפרטי והסודי לגלוי והמשותף.
בהרצאתי אנסה לפתוח דלת לאופן בו הפך מנגנון התמודדותו הספונטאנית של ילד לגישה טיפולית-חינוכית עצמאית. דרך סקירה של נקודות התפתחות משמעותיות אבקש להציג את עקרונותיה המרכזיים; התיאורטיים והיישומיים של שיטת הטבע-תרפיה תוך התייחסות לעבודה עם אוכלוסיות מגוונות במרחבי טבע משתנים. אסיים בפרסום ראשון, המתקיים בפעם הראשונה בעולם של תוצאות המחקר שליווה את תוכנית "נפגשים בטבע" ובציון נושאים שבכוונתי להמשיך ולפתח בעתיד.


על הקשר בין מצוקת האדם המודרני לניתוקו מהסביבה
עופר ישראלי
"נשר לבן" שמאן אינדיאני זקן הגדיר את עצמו, כשנשאל למקור כוחו, כ"עצם חלולה"...                             עצם חלולה הינה האדם המתפקד כצינור דו כיווני המאפשר זרימה נקייה בין שמיים לארץ וארץ לשמיים-  מקבל מלמעלה את הידע הדרוש כדי לתפקד בעולם ומהאדמה את האנרגיה כדי לבצע את הנדרש. כל אדם הוא צינור בפוטנציה. הבעיה מתחילה כאשר רגשות חוסמים את המעבר... למרות שניתן לנתח באופן כרונולוגי את תהליך החסימה חשוב לי, בהרצאה זו להתמקד בתוצאותיה – הפיכת האדם ליציר האלוהים היחידי עלי אדמות שאיבד את חיבורו הטבעי לעולם. אנו – בני האדם המודרניים, מנסים להציג מצב זה כטבעי – שהרי אנו " אדוני הבריאה", אולם אם נבחן את אופן התפקוד של המין האנושי בעולם – אין אנו חיים כ"אדונים/מלכים" אלא כעבדים מפוחדים הנמצאים בעימות מתמיד עם עצמם, בני מינם ועולמם. איך נועדנו לחיות באמת? האם לעולם הטבעי כוח לרפא אותנו אם ניתן עצמנו בידיו? אני מאמין שתפקידנו הוא להיות " שומרי הגן" בגן העדן עלי אדמות, תפקיד אותו נוכל למלא רק אם ניקח אחריות לשוב ולהיות "עצם חלולה".                                                                                             בהרצאתי אציג את האדם כיצור היכול להגיע להרמוניה רק אם יתפקד בשלושה מעגלים – אדמה, אדם ורוח. לצורך כך יהיה עליו לקחת אחריות אישית לניקיון ה"צינור". על סמך ניסיון עבודה של שנים אני מנסה ליצר סינתזה בין הכלים המוצעים על-ידי המסורות השאמניות כמו גם עי-ידי גישות טיפול גוף-נפש מערביות. דרך עבודתי העיקרית מסתמכת על האינטואיציה כאשר רק תחזוקה עצמית במצב ה"עצם החלולה" מאפשרת שימוש בכלי הנכון.

עופר ישראלי – מטפל ריכיאני, גשש רוחני ומוסקאי, מיסד "שומרי הגן".
להתקשרות: טלפקס 04-9840260, דוא"ל: כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת , אתר: ww.shomreihagan.org


במות מסירה – צידה לדרך...
מתוך כבוד לרוח הנרטיבית של הטבע תרפיה – זו המתקיימת במרחב הפתוח, הדינאמי והשיתופי בחרתי לאמץ את קונספט "במת המסירה" שיצרה מירי גרוס בקמפוס "כפר תקווה" כדי לאפשר לאנשי מקצוע ללמוד מעצם השיתוף של מטופלים ומטפליהם בסיפורים מתוך רגעים ואירועים משמעותיים מתוך תהליכים טיפוליים ספציפיים. 
בהתאם לכך במות המסירה בכנס באות ליצור מרחבי מפגש אשר יאפשרו למורים ולמטפלים אשר מנחים את התכנית הטיפולית-חינוכית "נפגשים בטבע" ולבוגרי תכנית ההכשרה במכללת תל-חי לשתף בסיפורים, מחשבות, רגשות ותהיות מתוך התנסותם בשטח. מכיוון שבמות המסירה הינן מרחבי מחקר ולמידה אינטראקטיביים השותפים למספר ולמאזין בקשתי מכם - קהל מאזינים אקטיבי, להגיע פתוחים למתרחש: לסיפור הנרקם ומסופר בו ברגע.

כולי תקווה כי תהליך המחקר והביטוי המאולתרים יהיו מעניינים לפחות כמו הלמידה עצמה.
 
רונן


"גלגולו של בית"
איילת קאן-לווי ויערה שמשון
מתוך עבודתן עם ילדים ונוער עם קשיים התנהגותיים, לימודיים ורגשיים בבית ספר לחינוך מיוחד "גלים"

בחרנו לספר לכם על תהליך עבודתנו עם קבוצה בת שנים-עשר ילדים צעירים שהגיעו לביה"ס לאחר שאובחנו כבעלי ליקויי למידה רב בעיתיים, איתה עבדנו בטבע במשך שנת הלימודים הנוכחית. מטרת המפגשים, שהתקיימו אחת לשבוע למשך שעתיים בכל פעם הייתה לבנות ולגבש את הקבוצה תוך, פיתוח יכולת התמודדות עם נושאים מורכבים, כסמכות וגבולות במקביל לבניית ביטחון ודימוי עצמי.
תהליך העבודה התחיל סביב מודל ה"בית בטבע" כאשר פעילויות כגון סימון טריטוריה אישית, בניית הבית והקפתו בהגנות, קירות, כלי נשק וביצורים כנגד חברי קבוצה אחרים עמדה במרכזו. עם הזמן, לאור שינויים בלתי צפויים שזימן הטבע שהתרחשו במקביל לתהליך הפחתת התוקפנות ולהתפתחות דרכי תקשורת אחרות, בחרו הילדים לוותר על חלק מהביצורים לטובת בניית בתים משותפים ביוצרם שכונה המורכבת משלושה בתים משותפים שהחברים בהם דומים מבחינת יכולותיהם החברתיות והתקשורתיות. לאורך השנה נראה תהליך מעניין בו תחזוקתו הקונקרטית של הבית איבדה את חשיבותה לטובת התפתחות משחק יצירתי וספונטאני בזמן שהמרחב הביתי נשאר בגדר מסגרת דינאמית המגדירה ושומרת על חברי הקבוצה יחד עם השתנות משמעותו הסימבולית בהתאם לאופי המשחק הסוציו-דרמתי המסוים.
אלמנט נוסף ומשמעותי היה האופי הטקסי של הפעילות שכלל יציאה מכיתת האם אל מעגל הגזעים בו התקיימה שיחת הפתיחה בעזרת מקל הדיבור וממנה עברו דרך "השער" מעולם המציאות אל עולם הדמיון בו, בנו בתים וגילמו דמויות דרמתיות שבחרו. בתום המפגש נעשה תהליך הפוך של יציאה מן העולם הדמיוני חזרה אל עולם המציאות דרך השער על מפגש הסיכום במעגל הגזעים.
בבמת המסירה זו נבקש לשתף אתכם בתהליך קסום זה, בו גלגולו של הבית סימל באופן סימבולי וקונקרטי את גלגולה של הקבוצה והמשתתפים בה. בנוסף ננסה לשתף אתכם בתהליך הלמידה שלנו במעבר ממקום דומיננטי של הובלה אקטיבית למקום שקט יותר, של עדות והצטרפות למקום המרגש בו המפגש המילולי החסר מתמלא ביצירה משותפת.


איילת קאן-לווי: מורה לחינוך מיוחד ומטפלת בעזרת בעלי-חיים.
להתקשרות: טלפון: 0522-483305 דוא"ל: כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת

יערה שמשון: מטפלת בעזרת בעלי-חיים
להתקשרות: טלפון:  0507-713769, דוא"ל: כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת


 
מתלות לעצמאות – דרך הטבע
יפה כנפי ואתי דן
מתוך עבודתן עם ילדים עם פיגור וקשיי תקשורת בבית הספר לחינוך מיוחד "אילנות"

בבמת מסירה זו נציג את עבודתנו עם קבוצת ילדים צעירים עם פיגור וקשיי תקשורת בבית הספר לחינוך מיוחד "אילנות" בנהרייה שהשתתפו ב"נפגשים בטבע" במסגרת מפגש שבועי בן שעתיים במשך השנתיים האחרונות. בשנה הראשונה עבדה הקבוצה דרך מודל ה"בית בטבע" אשר במהלכה התגבשה עת שעברה בבתים אישיים ונפרדים שבנו בשולי ביה"ס לבית קבוצתי משותף במרכזו. השנה התמקדה העבודה סביב תהליך חקירת הסביבה ויציאה מחוץ לגבולות ביה"ס, תהליך שאפשר מעבר הדרגתי מתלות לעצמאות.
אחד הדברים שתמכו בתהליך היה האופן בו הטבע איפשר לילדים התנסויות קונקרטיות ויצירתיות כך, שבמקום הדיבור הרגיל על הדברים יכלו לגעת ולעשות אותם בפועל, לדוגמא: במקום לדבר על חוויות ורגשות מהבית יכלו לבנות את הבית בו חפצו, לתחזק אותו ולשהות בו. הטבע סיפק מגוון גירויים תחושתיים, מטפורות וחומרים קונקרטיים אשר מהם יכלו הילדים ליצור ולעצב מחדש את יצירותיהם שהשתנו יחד עם השתנותה המחזורית של הסביבה הטבעית.הם פיתחו דיאלוג הנע בין הרגשי לקונקרטי. אנו המנחות לקחנו על עצמנו לשקף את הקונקרטיות ולהופכה לסימבול ובכך להוות גשר בין המוחשי לסמלי, בין המציאותי לדמיוני.
במהלך המפגשים ניתנה תשומת לב לרגשות, רעיונות וגילויי יוזמה לצד הקשבה והבנה של הצרכים. דרך עבודה זו אפשרה לילדים לקחת יותר אחריות על הפעילות ולנו, המנחות לקחת צעד אחורה, באופן זה הובילו אותנו הילדים כאשר בחרו לקיים פעילויות כגון מסיק והכנת זיתים, הכנת חץ וקשת, בניית והפרחת עפיפונים עד לקיום מפגש הפרידה בו הדריכו הילדים את הוריהם בפעילות שהכינו מראש. זרימה זו עם היצירתיות והרצונות של הילדים הביא את הקבוצה למקום של מסוגלות תוך כדי חווית גדילה ועצמאות. מקום של חוויה ש"אני מסוגל להתרחק" , להיות עצמי ויחד עם זאת להישאר מוגן ואהוב.
בבמת מסירה זו נשתף אתכם ברגעים מרגשים משנתיים מיוחדות אילו, בהן יצאנו איתם לטבע ולמדנו להתחבר לדרך עבודה יצירתית וזורמת נטולת סילבוס.


יפה כנפי – מורה לחינוך מיוחד
להתקשרות: טלפון: 0505-675831

אתי דן – יועצת חינוכית
להתקשרות: טלפון: 0544-324221, דוא"ל: כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת


לעוף עם אווזי הבר...
גידי לווין ואסתי ללצו'ק
מתוך עבודתם עם ילדים ונוער עם קשיים התנהגותיים ורגשיים קשים המאושפזים
באגף פסיכיאטרי לילדים ונוער בבית חולים נהריה

כדי לשרוד ולהבטיח את עתידה צריכה להקת אווזי הבר לנדוד פעמיים בשנה. במסעה תיתקל הלהקה בסכנות רבות אשר בעזרת שיתוף פעולה ושמירה על חוקים קדומים, כאלו שעברו מדור לדור, תצליח לשמור על חיי חבריה ולהגיע למחוז חפצה הבטוח והמיטיב. אנו גייסנו את סיפור להקת האווזים כסיפור מסגרת לעבודתנו עם קבוצת ילדים המאושפזים במחלקה פסיכיאטריות בשל הפרעות נפשיות קשות. המפגשים התקיימו פעמיים בשבוע למשך שעה בכל פעם במתכונת "קבוצת רכבת" המשתנה בהרכבה ממפגש למפגש.
במהלך התקופה התרחשו שני תהליכי למידה מעניינים:
1. האופן בו המגע החושי והבלתי האמצעי בטבע, הקשבה והתבוננות בתהליכי השתנותו המחזוריים והמפגש במרכיבים טבעיים שונים הציפו, וויסתו, נרמלו ותמכו בתהליכי גדילה והתפתחות מגוונים בקרב ילדים שונים.
2. הדרך בה השימוש הטקסי בסיפור להקת אווזי הבר – המעוף המשותף מהמחלקה הסגורה למרחב הפעילות הטבעי, תוך כדי החלפת המנהיג ושמירה על "מבנה אווירודינאמי" תמכה בגיבוש הקבוצה והכלת חוקיה בלא מאמץ או הטלת סנקציות התנהגותיות אשר בהן אנו נאלצים להשתמש בפנים.
בבמת מסירה זו ננסה לשתף אתכם וללמוד יחד על האלמנטים שתרמו להצלחת התוכנית: להרחבת קישורי התקשורת, שיתוף הפעולה וההדברות של המשתתפים. אילו שחיזקו את ביטחונם העצמי ותחושת מסוגלותם וחיברו אותם לכוחותיהם הטבעיים. בנוסף נבקש לשתף אתכם בלמידתנו שלנו: על האיכויות המתגלות (בנו ובמשתתפים) מתוך ההתמזגות החושית עם הטבע ועל הקסם הנוצר כאשר באורח פלא, טבעי אולי, יודע איש את מקומו בהעדר צורך לבזבז כוחות על מאבקי שליטה והיררכיה.


גידי לווין – מטפל בעזרת בעלי-חיים
להתקשרות: טלפון: 0523-487945

אסתי ללצוק – מורה לחינוך מיוחד
להתקשרות: טלפון: 0523-452564, דוא"ל: כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת



רטרוספקטיבה יצירתית על תוכנית ההכשרה במכללת תל-חי
אורן לנס, רענן קוסוביץ ואוריה גל
בוגרי המחזור הראשון של התוכנית להכשרת מנחי קבוצות בטבע במכללת תל-חי משתפים בחוויות

"זוהי פגישת המסע הראשונה שלהם. מוחלפים מבטים ומחוות גוף ונשמעים קולות נשימה זהירים. כל אחד בוחר דבר מה מהטבע ומניח אותו במעגל. שקט עוטף את כולם ו"הוא" שברקע מקבל את "אישורם" ומחלחל למעגל, ממלא גוף ונפש, כל חלל פנוי באופן משמעותי וייחודי."
אנחנו אורן, רענן ואוריה בוגרי התוכנית להכשרת מנחי קבוצות בטבע מזמינים אתכם להשתתף איתנו בטקס בניית במת המסירה שלנו, נבקש לשתף אתכם בחוויות האישיות אותן עברנו במהלך הקורס ,לספר על תוכנית ההכשרה ולהעביר אתכם תחושות ומחשבות. לחשוף שאלות ותהיות אותן חווינו במסע המרתק אותו עברנו השנה, לצאת יחד לעוד מסע...


ליצירת קשר:
אורן לנס: טלפון: 0544-352340, דוא"ל: כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת
רענן קוסוביץ: טלפון: 0544-333267, דוא"ל: כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת
אוריה גל: 0522-352122, דוא"ל: כתובת דוא"ל זאת מוגנת מפני spambots. יש להפעיל JavaScript על מנת לראות את הכתובת


מצגות שהוצגו בפואיה:

1. תמונות ומחשבות מתהליך העבודה עם ילדים עם קשיי תקשורת: כיתת "קשר" בקיבוץ באילת השחר.
מנחות: שולה עובד ורתם סלע

2. תמונות מהתוכנית להכשרה מנחי קבוצות בטבע.
איסוף ועריכה: פרסי עברון – מבוגרות התוכנית במכללת תל-חי
 



 

חדשות-ועדכונים

ראה:בכותרת כנסים וימי עיון 

 LET'S PLAY
אימפרוביזציה כמדיום מרכזי בטיפול, הנחייה ופרפורמנס
כינוס בין-תחומי חוויתי
חמישי 7/6/2016 -
שישי  
 8/7/2016
במכללה האקדמית
לחברה ואמנויות, נתניה